​🔴چرا رشد اقتصادی منجر به اشتغال نشد؟. 🔴نگاهی به ریشه‌های رشد اقتصادی بدون اشتغال

​🔴چرا رشد اقتصادی منجر به اشتغال نشد؟
🔴نگاهی به ریشه‌های رشد اقتصادی بدون اشتغال
🔴سعید مسگری / کارشناس اقتصادی

🔷برای آنکه بتوانیم بر معضل بیکاری فائق آییم لازم است به‌صورت علمی و دقیق به مسائل بازار کار کشور و نیز بررسی فضای کسب‌و‌کار و محیط اقتصاد کلان بپردازیم.
🔷یکی از موضوعات مهمی که نباید از آن غفلت کرد پدیده رشد بدون اشتغال در کشور است.
🔷طی ده سال اخیر سیاست‌ها و برنامه‌هایی در اقتصاد اجرا شد که باوجود تاثیرگذاری بر روند تولید ملی، نتوانست نرخ اشتغال را افزایش دهد و نامعادله رشد بدون اشتغال ایجاد شد.
🔷در اینجا تلاش می‌کنیم به اختصار برخی از دلایل احتمالی این پدیده را بررسی کنیم.
1️⃣ناپایداری و نوسان رشد اقتصادی
اگر رشد اقتصادی مستمر و باثبات نباشد، تولید‌کنندگان نمی‌توانند برای ظرفیت‌های تولیدی جدید برنامه‌ریزی و الزامات آن را به‌صورت دائمی ایجاد کنند. در این شرایط بنگاه‌ها به جای افزایش تعداد نیروی کار شاغل، معمولا با افزایش ساعات اشتغال نیروی کار موجود، کمبود نیروی کار را جبران می‌کنند
2️⃣وجود ظرفیت‌های خالی در اقتصاد
وجود ظرفیت خالی بالا در بنگاه‌های تولیدی منجر به این خواهد شد که این بنگاه‌ها قادر باشند بدون افزایش اشتغال و نیز بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید، تولید خود را افزایش دهند. حداقل در کوتاه‌مدت امکان افزایش تولید بدون افزایش عوامل تولید در این بنگاه‌ها به راحتی امکان‌پذیر است.
3️⃣رشد اقتصادی نفتی
در بسیاری از سال‌ها رشد اقتصادی متاثر از درآمدهای نفتی بوده است. رشد بخش نفت از یک سو نمی‌تواند اشتغال‌زایی بالایی داشته باشد و از سوی دیگر آثار آن در کوتاه‌مدت در اقتصاد قابل مشاهده نیست. بنابراین برای بررسی دقیق‌تر رابطه اشتغال و رشد اقتصادی باید رشد اقتصادی بدون نفت را مدنظر قرار داد. در این صورت مشاهده خواهیم کرد رشد اقتصادی چندان هم بدون اشتغال نبوده و اشتغال در کشور متناسب با رشد غیرنفتی اقتصاد افزایش یافته است.
4️⃣رشد اندک صنعت و صنعت زدایی
بخش صنعت در دو دهه اخیر رشد پایینی را تجربه کرده است. این رشد اندک و ناپایدار سبب شده سهم این بخش از اشتغال نیز کاهش پیدا کند. بدین ترتیب رشد اقتصادی ایران را می‌توان رشدی غیرصنعتی دانست که بیشتر متاثر از افزایش ارزش افزوده دیگر بخش‌ها همچون خدمات، نفت، ساختمان، گردشگری و… بوده است. بخش‌هایی که به نظر می‌رسد به اندازه صنعت قابلیت اشتغالزایی نداشته‌اند و نتوانسته‌اند متناسب با رشد ارزش افزوده و محصول تولیدی خود، اشتغالزایی کنند.
5️⃣وابستگی رشد به بنگاه‌های بزرگ
در سال‌های اخیر رشد اقتصادی کشور به‌خصوص رشد اقتصادی صنعتی به میزان زیادی وابسته به رشد ارزش افزوده بنگاه‌های بزرگ تولیدی همچون خودروسازی، فولاد، پتروشیمی و… بوده است. رشد مقطعی تولید در صورت وجود ظرفیت‌های خالی می‌تواند به راحتی بدون افزایش عوامل تولید در این بنگاه‌های بزرگ صنعتی شکل گیرد. در این شرایط رشد صنعتی بدون افزایش اشتغال رخ می‌دهد.
6️⃣سرمایه‌بر بودن صنایع جدید
نگاهی به صنایع ایجاد شده در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از آنها صنایع سرمایه‌بر بوده‌اند. ارزش افزوده‌ای که توسط این صنایع ایجاد می‌شود به‌رغم اهمیت بالای آن، چندان نیازمند مشارکت بالای نیروی کار نیست.
❇️متن کامل یادداشت و جزئیات دلایل فوق در لینک زیر↙️
https://goo.gl/TV21Dq
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7