◻️چگونه اسیر «سفسطه قمارباز در بازار سهام» نشویم؟

◻️چگونه اسیر "سفسطه قمارباز در بازار سهام" نشویم؟

در پست قبلی توضیح دادم که سندرم مذکور به هنگامی که افراد در زیان هستند مشاهده می‌شود و ترکیبی از دو پدیده سفسطه بازگشت(یا همان سفسطه قمارباز با مفهوم آماری‌اش) و ریسک‌پذیری در منطقه زیان است.

گفتیم که نفسِ آگاهی به این سوگیری‌های درونی منجر به بهبود تصمیمات خواهد شد، چنانچه پروفسور هموند، استاد شهیر تحلیل تصمیم‌گیری دانشگاه هاروارد در جای‌جای کتاب خود با عنوان «انتخاب هوشمندانه»(Smart Choices)، عبارت زیر را تکرار می‌کند:
"Forewarned is Forearmed"
یعنی:
«پیش‌آگهی مترادف با آمادگی برای مقابله است»

با اینحال علاوه بر رهیافت شناختی، رهیافت رفتاری هم می‌تواند برای بهبود تصمیمات کمک‌کننده باشد.

یکی از تکنیک‌های رفتاری که در بین معامله‌گران بازار سهام رایج است و می‌توان آن را مورد تأیید قرار داد تعریفِ «حدِّ زیان» است. به این مفهوم که وقتی قیمت دارایی به اندازه درصد مشخصی پایین آمد دیگر بیخیال ادامه بازی شده و از دارایی خارج شویم. این توصیه البته برای مواردی که به بازگشت قیمت «مطمئن» هستیم نیست.

بعضی از کارهایی که معامله‌گران انجام می‌دهند در تضاد آموزه‌های علمی است، امّا سنتِ تعریف حدِّ ضرر از مواردی است که دانش مالی رفتاری آن را تأیید و تجویز می‌کند.
(برگرفته از کتاب «هنرِسرمایه‌گذاری؛ کاهش خطاهای شناختی-ادراکی در تصمیمات سرمایه‌گذاری». نوشته مصطفی نصراصفهانی//با دخل و تصرف)
_اقتصاد رفتاری
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7