*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
◀️چگونه ۱۰۹ میلیارد دلار در طی ۱۰ سال از کشور خارج شد؟
◀️چگونه 109 میلیارد دلار در طی 10 سال از کشور خارج شد؟
✏️ 109 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور در دهه گذشته با وجود درآمدهای نفتی بالا، از رابطه معکوس بین خالص حساب سرمایه و درآمدهای نفتی خبر میدهد. بدین معنا که در این زمان هرچقدر درآمدهای نفتی افزایش یافته، میزان خالص حساب سرمایه کاهش یافته و منفیتر شده است.
✏️درآمدهای نفتی در سالهای پررونق 1383 تا 1390 بهجای سرمایهگذاری و صرف در زیرساختها، به شکل مخارج جاری دولت در آمده و در قالب طرحهایی مانند اعطای یارانه، مسکن مهر و واردات کالا خرج شده است. طبق آمارها، بیشترین میزان خروج سرمایه از سال 1385 تا 1394، در سال 1389 رخ داده که عدد منفی 2/25 میلیارد دلار برای خالص حساب سرمایه در این سال ثبت شده است. از سال 1390 تا پایان سال 1392 از کسری این حساب کاسته شده بهطوری که به رقم منفی 5/2 میلیارد دلار در پایان سال 1394 رسیده است.
✏️نکته قابل توجه اینجاست که هنگامی که درآمدهای نفتی افزایشی بوده، میزان کسری حساب سرمایه و منفیشدن تراز آن افزایش یافته است و هنگامی که درآمدهای نفتی روند کاهشی داشته است، منفی شدن تراز حساب سرمایه کمتر شده است.
✏️خروج سرمایه از داخل به خارج کشور در بازه موردنظر باعث شده است که رشد اقتصادی در کشور با دشواری روبهرو شده و عملاً سرمایهگذاری ارزی چندانی شکل نگیرد. در این راستا وابستگی اقتصاد به واردات افزایش یافت؛ بودجه با این درآمدها متورم شد؛ منابع قابل توجهی در صندوقهای ثروت ملی اندوخته نشد و سرانجام بیمحابا تقریباً تمامی درآمدهای ارزی دوره وفور خرج شد تا اندوختهای برای دوران کاهش درآمد باقی نماند.
منبع: هفته نامه تجارت فردا
@economy7