*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
◻️سفسطه قمار باز (Gambler&aposs Fallacy) در بازار سهام
◻️سفسطه قمار باز (Gambler's Fallacy) در بازار سهام
کشش طبیعی انسانها این است که در منطقه سود (مثلا زمان افزایش قیمت سهام) ریسکگریز میشوند و در منطقه زیان ریسکپذیر عمل میکنند.
تصویر ریسکپذیری در منطقه زیان و ریسکگریزی در منطقه سود در معاملات این است که زمانی که در سود هستیم تمایل غریزی داریم سریع از سهم خارج شویم و به قول معاملهگران سودمان را قفل کنیم اما زمانی که در زیان هستیم تمایل داریم از سهم خارج نشویم و به بیانی، دوباره شانس خودمان را امتحان کنیم.
سفسطه قمارباز در سرمایهگذاری سندرمی است که دو پدیده را همزمان در خود دارد: ریسکپذیری در منطقه زیان و #توهم_بازگشت. شخص وقتی در چند دوره پیاپی در بازی پرتاب سکه باخته است از یک طرف ریسکپذیر میشود و از طرف دیگر دچار توهم بازگشت است؛ یعنی فکر میکند این بار احتمال اینکه او برنده بشود بیش از 50 درصد است یا در بازار سهام بالاخره وقت آن رسیده است که قیمت سهام بهبود پیدا کند در حالی که ممکن است دلیل منطقی برای بازگشت قیمت وجود نداشته باشد یا زمان بازگشت قیمت انقدر طول بکشد که صبر کردن به پای آن توجیه اقتصادی نداشته باشد.
بنابراین توصیه میشود برخلاف تجویز بعضی کتابهای فارسی "روانشناسی سرمایهگذاری"(که به اشتباه در ایران "روانشناسی بازار" نامیده میشوند)، به این کششها و سوگیریهای غریزی آگاه باشید و سعی کنید در منطقه سود کمی صبورتر و در منطقه زیان کمی عجولتر باشید.
(برگرفته از کتاب "هنرسرمایه گذاری: کاهش خطاهای شناختی-ادراکی در تصمیمات سرمایهگذاری" نوشته مصطفی نصراصفهانی)
پ.ن: ممکن است دلایلی برای ماندن در یک سهم بعد از زیان وجود داشته باشد، اما باید آگاه باشیم که این سوگیریها وجود دارند و باعث میشوند وزن ناروا و زیاد به دلایل مذکور بدهیم و دلایل علیه نگهداشتن را نادیده بگیریم.
_اقتصاد رفتاری
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7