🔴اژدهای خفته.. عواقب نظام چندنرخی ارز چیست؟ چه اتفاقاتی در انتظار اقتصاد کشور است؟

🔴اژدهای خفته

عواقب نظام چندنرخی ارز چیست؟ چه اتفاقاتی در انتظار اقتصاد کشور است؟

🔻طهماسب مظاهری، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در شماره 258 تجارت‌فردا در پاسخ به این سوال گفته است:

1️⃣نظام چندنرخی و دخالت در فرآیند بازار آزاد، در کنار تصمیمات اقتصادی تورم‌زای دولت شامل افزایش نقدینگی و فشار روی قیمت ارز، روزی به دولت تلنگر خواهد زد. این تلنگر را نمی‌توان از اکنون حدس زد که یک اتفاق سیاسی است یا از جنس اقتصادی. ولی به‌هرحال اتفاقی می‌افتد که نقدینگی افزایش‌یافته و تورم انباشته‌شده، به حرکت درمی‌آید. در کتاب مثنوی مولوی داستانی هست که یل پهلوانی به شکار حیوانات بزرگ می‌پرداخت. روزی در مناطق یخ‌زده، اژدهای بزرگی را دید و به گمان آنکه مرده است، آن را گرفت و به بغداد آورد (او همی مرده گمان بردش ولیک / زنده بود و او ندیدش نیک نیک). آفتاب گرم عراق آن اژدها را از یخ‌زدگی بیرون آورد و سرحال کرد و با این اتفاق، بندها گسست و او همه جا را به خرابی داد و نابود کرد (در هزیمت بس خلایق کشته شد / از فتاده و کشتگان صد پشته شد).

2️⃣حال داستان سرکوب نرخ ارز و افزایش نقدینگی ما هم مانند همین قضیه است. اکنون اگر آفتاب، اژدهای نقدینگی اقتصاد را به حرکت درآورد، جای سالمی نمی‌ماند. اگر به نرخ ارز اصابت کند، بازار ارز به هم می‌خورد و نرخ بسیار فراتر از قیمت تعادلی قرار می‌گیرد که به آن overshoot می‌گویند. این نوسان شدید و یکباره، عده‌ای را به ناگاه به کام ورشکستگی می‌کشاند و برخی دیگر را یک‌شبه میلیاردر می‌کند. اگر عقبه این نقدینگی به بازار مسکن برسد یا به بازار طلا و سکه یا بازارهای دیگر، همه متلاطم خواهند شد. این تورم انباشته‌شده به‌عقب‌افتاده، جهش می‌یابد و همه دستاورد دولت برای کنترل تورم، از بین خواهد رفت. اتفاقی که اخیراً در بازار ارز شاهد آن بوده‌ایم، آفتابی بوده است که به دم این اژدها برخورد کرده است و هنوز آن را کاملاً بیدار نکرده است. اما هنوز فرصت‌ها باقی است و دولت باید به اقدامات متناسبی دست بزند.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7