*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
🔴چند نکته درباره کمپین نخریدن کالاها. 🔵دلایل گرانی کالاها به زبان ساده و علمی
🔴چند نکته درباره کمپین نخریدن کالاها
🔵دلایل گرانی کالاها به زبان ساده و علمی
⚫️سعید مسگری / کارشناس اقتصادی
🔷درخواست تحریم تمام کالاهایی که دچار افزایش قیمت شدهاند درخواستی غیرمنطقی و غیرعملیاتی است بخصوص آنکه کالاهای مصرفی نیز در این مجموعه قرار دارند.
🔶فرض اصلی این تحریم ان است که گرانی به دلیل سودجویی و تبانی (فساد و دزدی) است درحالیکه در بسیاری موارد اینچنین نیست.
🔷چنین کمپینی تنها درمواردی که گرانی بی دلیل و غیرمنطقی بوده ممکن است مفید و ثمربخش باشد. اگر گرانی دارای دلایل دیگری باشد نه تنها تحریم خرید اثری در کاهش قیمت ندارد بلکه باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی و رکود میشود.
🔶اساسا موفقیت کمپینها و حرکتهای اجتماعی نیازمند بالا بودن سرمایه اجتماعی در جامعه است. در صورتیکه سرمایه اجتماعی وضعیت مناسبی نداشته باشد وحدت درجامعه شکل نمیگیرد و کمپین شکست میخورد. لذا با توجه به وضعیت سرمایه اجتماعی در جامعه ما موفقیت ای حرکتها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
🔷در شراطی که نرخ ارز ازاد حدود 100 درصد و نرخ ارز دولتی حدود 30 درصد رشد داشته طبیعی است که به دلیل افزایش قیمت تمام شده، کالاهای وارداتی و کالاهایی که مواد اولیه وارداتی دارند افزایش قیمت شدید داشته باشند
🔶در شرایط افزایش نرخ ارز همواره انتظارات تورمی افزایش می یابد و مردم انتظار افزایش قیمتها را دارند لذا طبیعی است که پس انداز خود را تبدیل به کالای سرمایه ای همچون مسکن و طلا کنند. با بالا رفتن شدید تقاضا نیز طبیعی ست قیمتها افزایش پیدا کند.
🔷با خروج امریکا از برجام نااطمینانی از آینده اقتصاد افزایش یافته و باز هم دلیل دیگری برای نگه نداشتن پول نقد ایجاد شده است
🔶نرخ سود بانکی بالا در سالهای اخیر باعث افزایش شدید نقدینگی شده است. اما با کاهش نرخ سود بانکی، بانک دیگر جذابیت لازم برای سپرده گذاری را ندارد و نقدنگی بالای محبوس شده پشت سد بانکها به حرکت درامده و سبب ایجاد تورم در بازارهای مختلف شده است
🔷بنابراین افزایش نرخ ارز، افزایش نااطمینانی به آینده، خروج نقدینگی از بانکها و افزایش انتظارات تورمی از یک سو باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها و از سوی دیگر سبب افزایش تقاضای انها شده است. درنتیجه این دو اتفاق، قیمتها افزایش یافته است
🔶البته در برخی موارد هم سودجویی و سوء مدیریت باعث افزایش بی رویه قیمتها شده و نمیتوان منکر این موضوع شد اما نباید سودجویی و سوء مدیریت را به همه بازارها تسری داد و ان را عامل اصلی تورم قلمداد کرد.
🔷چند سال قبل که کمپین تحریم خرید خودرو راه افتاده بود مطلبی شکست کمپین نوشتم. ان مطلب بازخورد منفی زیادی داشت و کامنتهای توهین امیز فرستادند. اما چیزی نگذشت که شکست کامل کمپین برای همه مشخص شد. کمپین تحریم خودرو از کمپین فعلی خیلی بهتر بود. حداقل خواسته مشخص تری داشت و تنها دنبال بهبود در قیمت و کیفیت یک کالا بود اما به دلایل مختلف شکست خورد. کمپین فعلی هم با سرعت بیشتری به همان سرنوشت دچار خواهد شد
آیا هنوز وقت آن نرسیده که نگاه علمی و کارشناسی به مسائل اقتصادی داشه باشیم و از نگاه های غیرتخصصی، غیر کارشناسی، سطحی و احساسی دوری کنیم؟!! چقدر دیگر باید هزینه بدهیم تا متوجه شویم اقتصاد یک علم است و نیاز به مراجعه به متخصص دارد؟/شهد اقتصاد
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7