◀️چرایی بروز فساد اقتصادی و قاچاق کالا. *علی بهادر (کانال کافه اقتصاد)

◀️چرایی بروز فساد اقتصادی و قاچاق کالا
*علی بهادر (کانال کافه اقتصاد)

✏️چند وقت پیش یکی از دوستان مطلبی از سایت الف با عنوان «داستان درهای بندر» را به اشتراک گذاشت که روایتی جذاب از ورود عمدهٔ کالای قاچاق از مبادی رسمی و بی‌انگیزگی کارکنان یا احتمالا همدستی برخی افراد با قاچاقچیان بود.

✏️ در حقیقت خروج کالا و کانتینرهای زیاد از درب‌های مخفی و بدون بازرسی شاهدی بود بر اینکه بر خلاف تصور اولیه، بخش عمده‌ای از قاچاق به صورت علنی و جلوی چشم ضابطان قانون اتفاق می‌افتد. بر این مبنا دوست بزرگوار ما معتقد بود جدیت بیشتر، افزایش کنترل‌ها و مدیریت افراد پاکدست راه حل جلوگیری از قاچاق کالا، آن هم با این حجم از مبادی رسمی کشور است.

✏️ اما چرا قاچاق این همه سود دارد که به قاچاقچی‌ها این امکان را می‌دهد که پیشنهادهایی چشمگیر به کارکنان دولتی بدهند ... یک دلیل بروز چنین فسادهایی اعمال تعرفه‌های بالا است که باعث می‌شود ارزش یک کالا پشت مرز ایران با داخل ایران گاهی بیش از صد درصد تفاوت داشته باشد. در این شرایط طبیعی است که قاچاقچی راضی باشد مبلغی را به ماموران بدهد تا به خاطر منفعت خودشان هم که شده چشم‌های خود را بر کار غیرقانونی او ببندند.

✏️ باید به خاطر داشت در این موارد افزایش لایه‌های نظارتی و شفافیت فساد را مشکل‌تر می‌کند اما لزوما آن را از بین نمی‌برد. چرا که همیشه وقتی سودهای کلان در کار باشد نفوذ در حلقه افراد ناظر نیز ممکن است. به بیان دیگر همیشه باید از خود بپرسیم چه کسی افراد ناظر را از فساد و پذیرش «پیشنهادهای غیر قابل رد کردن» حفظ خواهد کرد!
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7