🔰🔰 دولت نفتی، بیماری هلندی و مرگ پول ملی … ✍ سارا فلاحی/ استادیار دانشگاه ایلام

🔰🔰 دولت نفتی،بیماری هلندی و مرگ پول ملی


✍ سارا فلاحی/ استادیار دانشگاه ایلام
❇️ بیماری هلندی زمانی عین خوره به جان اقتصاد یک کشور نفت خیز می افتد که دولت نفتی بخش عظیمی از درآمدهای نفتی خود را صرف هزینه های سرسام آور و غیر تولیدی خود می کند.این بیماری زمانی کشنده می شود که دلارهای بادآورده نفتی توسط دولت به پول داخلی تبدیل می شوند و باعث افزایش تب تشنج زایی به نام "رشد نقدینگی لجام گسیخته" می شوند.وقتی این تب غیر طبیعی منجر به تورم می شود که مسیر جذب نقدینگی از سرمایه گذاری در صنعت و بخش های تولیدی به سمت دست و جیب مردم تغییر کند لذا دولت برای کنترل تورم،اقدام به واردات کالاهای مصرفی و روانه آن ها به بازارهای داخلی با قیمت کمتر می کند.این سیاست غلط، خود به خود منجر به شکست تولید کنندگان داخلی در رقابت با کالاهای ارزان قیمت خارجی می شود.از طرف دیگر چون دولت نمی تواند همه کالاها از جمله زمین و مسکن را وارد کند لذا کنترل قیمت این دو کالا از دستش خارج می شود و نقدینگی بالای موجود در دست مردم نیز خود به خود به سمت بازار زمین و مسکن سوق داده می شود و تورم در آن جا آسانسوری بالا می رود.

❇️ سر و کله ارز دولتی برای واردات گسترده، کنترل نرخ ارز و قیمت های داخلی توسط دولت، هم زمانی پیدا می شود که دولت مجبور می شود به سمت واردات ارزان برود و اتفاقا پایه های فساد توسط دولتمردان و وابستگان اقتصادی آن ها در همین مرحله گذاشته می شود. آن ها به دلیل دسترسی به ارز دولتی ارزان،در مرحله اول اقدام به واردات کالاهای مورد نظر خود می کنند و در مرحله بعد همین کالاها را با قیمت گزاف وارد بازار می کنند؛سیاست مفسدانه ای که این روزها در کشور ما به یک اتفاق عادی تبدیل شده است.

❇️ بیماری هلندی زمانی اقتصاد یک کشور را فلج می کند و زنجیره عوامل کاهش ارزش پول داخلی را تکمیل می کند که دولت به دلایلی چون تحریم، مجبور شود تولید نفتش را کاهش دهد اینجاست که قیمت ارزخارجی(دلار) به شکل سرسام آوری بالا می رود و ارزش پول داخلی به شدت سقوط می کند.این بیماری اگر چه اولین بار پیکره اقتصاد هلند را در نوردید اما اکنون ویروس های کشنده آن در تار و پود اقتصاد کشور ما تنیده شده است.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7