💢 چند نکته درباره وضعیت بازار کار ایران.. همان طور که در چارت‌های منتشر شده معلوم است:

💢 چند نکته درباره وضعیت بازار کار ایران

همان طور که در چارت های منتشر شده معلوم است:

🔹 نرخ بیکاری و تعداد شاغلان هر دو با هم در حال افزایش هستند که این نشان می دهد تعداد فعالان (مشارکت کنندگان در بازار کار) بیش از تعداد شاغلان افزایش یافته است.

🔹 طی 4 سال گذشته تعداد شاغلان با روند باثبات و کم واریانسی افزایش یافته است. همچنین حضیض های تعداد شاغلان در زمستان ها و اوج های آن در بهاران هر سال، به طور متوالی بالاتر بوده اند.

🔹 میانگین و حداکثر نرخ بیکاری در چهار سال اخیر، به طور قابل مشاهده ای از میانگین و اوج نرخ بیکاری چهار سال قبل از آن کمتر است.

🔹 آنچه از بعد تقاضای کل مهم است، افزایش تعداد شاغلان است که به عنوان موتور تقاضای مصرفی داخلی عمل می کند که یک تقاضای باثبات و بااطمینان است.

🔹 آنچه از نظر ساختاری مهم است، افزایش نرخ فعالیت اقتصادی است که در صورت مدیریت صحیح تبدیل به یک نقطه ی قوت برای کشور خواهد شد.

🔹 البته از بعد سیاسی و اجتماعی افزایش نرخ بیکاری مهم است که اگر ادامه یابد، موجب نارضایتی در بیکاران و خانوارها خواهد شد.

🔹 از بعد ادوار تجاری انتخاباتی، انتظار می رود که در چهار سال آینده همزمان با عدم کاهش تورم، نرخ بیکاری شروع به کاهش نماید.

🔸 نکته: هر گونه اقدام بانک مرکزی در نحوه ی برخورد با دارایی های موهومی و مازاد بانک های تجاری می تواند به عنوان یک عامل اطمینان زدا و در نتیجه اشتغال زدا یا به طور معکوس ثبات بخش و اشتغال زا عمل کند.
✍ محمد ماهیدشتی
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7