◀️مالیات ابزار توسعه اقتصادی یا توسعه دولت؟ …✏️مالیات یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر اقتصاد است

◀️مالیات ابزار توسعه اقتصادی یا توسعه دولت؟


✏️مالیات یکی از شاخص‌های تاثیرگذار بر اقتصاد است. پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود و یکی از این درآمدهای پایدار در بیشتر جوامع و دولت‌ها در تامین بودجه و هزینه های عمومی محسوب می شود که به درآمد پاک معروف است.

✏️یکی از عمده دلایل توجه ویژه دولت به مالیات در برنامه ششم توسعه را محدودیت در تامین منابع مالی است. با توجه به نوسانات قیمت نفت دولت سعی دارد سبد درآمدی خودش را تقویت کند و مهمترین منبع برای تامین این هدف اخذ مالیات است. این اقدام دولت جنبه جلوگیری از فرار مالیاتی و نیز سر و سامان دادن به وضعیت مالیات در کشور را نیز به همراه دارد.

✏️وقتی دولت مالیات را بعنوان ابزار کسب درآمد برای اداره امور جاری و حفظ وضعیت موجود تلقی کند پسندیده نیست و بازخورد آن از طرف مالیات دهندگان یک علامت سوال است. اما اگر مالیات بعنوان ابزار توسعه استفاده و در این باره فرهنگسازی شود مشارکت مردم در این امر افزایش یافته و روند توسعه کشور سرعت بیشتری می گیرد. بر این اساس شناسایی فردی و گروهی افراد و فعالیتی که انجام می دهند باعث تصحیح رفتارهای غلط و افزایش رغبت برای مشارکت مردم در امور مالیاتی است.

✏️تصمیم دولت مبنی بر افزایش مالیات در گرو این است که روشی در پیش بگیرد که مردم با مالیات خو بگیرند. چون در حال حاضر مردم نمی دانند این پول در کجا خرج می شود. در همه جای دنیا مردم پذیرفته اند که مالیات صرفا در اداره امور خودشان خرج می شود. میانگین مالیات در دنیا 37-25 درصد است که بصورت شفاف محل هزینه شدن آن به اطلاع مردم می رسد.

✏️ عدم مشارکت بخش خصوصی در تدوین مقررات مالی و مالیاتی کشور را موجب گارد گرفتن بخش خصوصی است. خوداظهاری شیوه ای مناسب در همه جای دنیا است و دولت باید با رعایت اصل اعتماد، خوداظهاری را در مالیات محترم بشمارد و در جلب اعتماد مردم تلاش کند. بی توجهی به مقوله مالیات در کشور یکی از عوامل اصلی ایجاد انسداد در توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی کشور است.

✏️اتکای بیش از اندازه به درآمد بخش خصوصی بی نتیجه است چون بخش خصوصی در سبد مدیریتی کشور سهم اندک، حدود 16 درصدی دارد، این بخش نمی تواند انتظارات بودجه ای مملکت را تامین کند. چون 40 درصد از اقتصاد کشور در دست دولت، 21 درصد در دست صندوق های بازنشستگی، 23 درصد شرکت های مرتبط با دولت و نهادهای عمومی است و 16 درصد بخش خصوصی است که عملا تحت فشار قرار می گیرد.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7