*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
◀️بدبختی برنده یا winner curse. *علی سرزعیم
◀️بدبختی برنده یا winner curse
*علی سرزعیم
✏️این اصطلاح عجیب ناظر به شرایطی است که رقابتی شکل میگیرد و در این رقابت کسی برنده میشود ولی برنده به جای اینکه پاداش بگیرد بدبخت میشود و کسانی که بازنده شده اند بعداً متوجه میشوند که شانس آورده اند. این مسئله هم در سطح فردی و هم در سطح جمعی در مورد ما ایرانیان صادق است.
✏️میان افراد جامعه برای ماشین دار شدن رقابت است. برندگان دارای خودرو میشوند و بازندگان ناچارند از متروهای شلوغ و حمل و نقل توسعه نیافته شهر استفاده کنند. در ظاهر امر اولی باید خوشحال باشد و دومی ناراحت ولی به تدریج مسئله ای پیش می آید که در وهله اول دیده نمیشود و آن عدم تحرک دارندگان خودروست. چاقی معضلی است که بسیاری از ما ایرانیان به آن مبتلا هستیم.
✏️بدبختی برنده در سطح جمعی ما نیز وجود دارد. در سه دهه گذشته فشارهای مردم و رسانه ها منتج به این شدکه قیمت انرژی نتوانست هم پای تورم افزایش یابد و پایین ماند و مردم پیروز شدند. اما این پیروزی نغمه شومی به همراه داشت که آن زمان که کشاکش رقابت با دولت وجود داشت شنیده نمیشد ولی امروز به شکل آلودگی شدید هوای کلانشهرها و ترافیک وحشتناک تهران و برخی شهرهای بزرگ خود را نشان میدهد.
✏️چند روز قبل اعلام شد که ارزش گاز مصرفی توسط خانوارها از سال 1381 تا کنون بیش از 350 میلیارد دلار بوده است. تصور کنید که می شد نصف این پول صرف عمران کشور مثلا راه اندازی قطارهای سریع السیر شود و آلودگی هوای کمتری هم نصیبمان گردد. افسوس که ما بردیم!
@economy7