*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
📍 ۹ چالش صادراتی …📍 براساس مطالعاتی که اتاق بازرگانی ایران بهعنوان پایش محیط فضای کسب و کار در اجرای قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴
📍 9 چالش صادراتی
📍 براساس مطالعاتی که اتاق بازرگانی ایران بهعنوان پایش محیط فضای کسب و کار در اجرای قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی انجام داده، مهمترین مشکل واحدهای تولیدی و صادراتی، «تامین منابع مالی» است؛ چراکه بررسیها نشان میدهد، در این بخش نرخ پول گران، نرخ بهره بانکی بالا و سقف اعتبارات بانکی محدود و سهم صادرات در کل اعتباراتی که قانونگذار و دولت تخصیص دادهاند محدود است. از سوی دیگر، در کنار این مسائل بعضی بنگاههای صادراتی و تولیدی «بدهیهای ارزی، ریالی و چک برگشتی» دارند و همین هم مانعی است برای اینکه شبکه بانکی کشور آنطور که شایسته و بایسته است حمایت لازم را از تولید و صادرات کشور انجام نمیدهد.
◀ "نظام مالیاتی" دومین چالش تولید و صادرات کشور است؛ در کجای دنیا تولید آنقدر صرفه اقتصادی دارد که 25درصد به ازای آن باید مالیات بپردازیم و در کنار آن هم 9درصد مالیات به ارزش افزوده بپردازیم. در واقع بار مالی ارزش افزوده بر دوش تولید است که با 20 تا 30درصد ظرفیت تولید کار میکند زیرا عملا حلقه آخر یعنی اصناف کشور آن را نمیپردازند.
◀ "نظام تامین اجتماعی" مشکل بعدی تولید و صادرات کشور است. این بخش مهمترین چالش بعد از بخش مالی است؛ زیرا با پرداخت 23درصدی حقبیمه کارگر توسط کارفرما عملا هزینههای تولید و صادرات افزایش مییابد..
◀ "نظام گمرکی" هم به نوبه خود مشکلاتی را برای صادرات کشور فراهم میکند. زیرا سامانه جامع تجارت و قطع و وصلی سامانهها ناشی از عدم وجود زیرساختهای لازم مشکلات را برای صادرکنندگان فراهم کرده است.
◀ "عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی" چالش دیگری است که صادرات را درگیر کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو این سازمان یا از پرداخت تعرفههای گمرکی معاف هستند یا تعرفههای 3 یا 4درصدی میپردازند که در مقابل تعرفههای
20درصدی ما برای واردات کالا به یک کشور بهشدت هزینه صادرات ما را افزایش میدهد.
◀ "عدم برقراری روابط بانکی با بانکهای بزرگ" بهدلیل تحریمها، صادرکنندگان ایرانی برای وارد کردن پول حاصل از صادرات به کشور را دچار مشکل کرده، بهطوریکه مجبور هستند، از طریق صرافیها اقدام کنند که این کار هزینه بازگشت پول را برای آنها بسیار افزایش میدهد.
◀ "نرخ دستوری ارز" نیز دیگر مانع صادراتی کشور بهشمار میرود؛ این در شرایطی است که این امر براساس حکم قانون برنامه که میگوید نرخ ارز هر ساله باید براساس مابهالتفاوت تورم داخلی و خارجی بازنگری شود، در تضاد است و این نرخ دستوری نمیتواند قدرت چانهزنی و قدرت صادرات ایران را در بازارهای جهانی حفظ کند.
◀ "هزینه بالای حمل کالاهای صادراتی" دیگر چالش صادراتی ایران است؛ از این رو، دولت برای کاهش هزینه صادرات باید به این بخش یارانه بدهد، زیرا کالاهای صادراتی ما عمدتا حجیم و کرایه حمل آنها هم بالاست.
◀ "عدم پرداخت مشوقهای صادراتی از سوی دولت". این موضوع به رقابتی شدن صادرات کمک کند و این کار میتواند به صادرکننده کمک کند تا با اعمال تخفیف در مناقصههای بینالمللی برنده شود.
_تعادل
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7