🔰🔰 نهادهای غارتگر …✍ عبدالحسین ساسان

🔰🔰 نهادهای غارتگر


✍ عبدالحسین ساسان
❇️ "نهاد غارتگری" را باید علت تمام مشکلات اقتصادی جامعه امروز دانست که همه افراد جامعه را درگیر خود کرده است. با این تعریف "غارتگری" را می‌توان یک نهاد قدیمی دانست که در اقتصاد هر جامعه‌ای بی‌نهایت نقش فعال و جدی داشته است. نیاکان ما افرادی غارتگر بودند که در طول تاریخ، طی فرایندی، تکامل‌ یافتند و شیوه غارتگری‌شان از شکل اولیه خود به اشکال تمدن یافته امروزین متبلور شد.

❇️ غارتگری عیاران
غارتگری "عیاران" را می‌توان یکی از این اشکال تمدن یافته دانست. مانند کاری که برادران لیث می‌کردند. آنها با غارت کاروان‌ها و دادن پول این غارتگری، به فقرا و مستمندان، سعی داشتند تا فقر را ریشکن کنند و عدالت را برقرار سازند. این اتفاق نه تنها هرگز رخ‌نداد؛ بلکه با ناامن شدن جاده‌های سیستان، کاروان‌ها نیز دیگر از آنجا عبور نکردند و اقتصاد آن منطقه فلج شد. پس متوجه می شویم که این شیوه غارتگری در برقراری عدالت هرگز موثر نبود.

❇️ غارتگری ضرابخانه‌ای
شیوه دیگری از غارتگری، "ضرابخانه‌ای" بود. در فرایند تکامل جامعه به علت سنگینی سکه، مردم آن را تحویل دولت‌ها می‌دادند و در مقابل کاغذی را که معادل آن میزان سکه طلا در آن درج شده بود، دریافت می‌کردند. در این زمان دولت‌ها از فرصت استفاده کردند و با اضافه کردن سایر آلیاژه‌ها مانند مس و برنز به جای طلا به سکه‌هایشان این شیوه از غارتگری را آغاز کردند که باعث سقوط بسیاری از حکومت‌ها در ایران از جمله ساسانیان شد.

❇️ غارتگری مصادره‌ای
سپاهیان مغول در هنگام حمله به شهرها، اموال مردم آن شهر را غارت و مصادره می‌کردند. پس "مصادره" نیز نوعی غارتگری است. پسران چنگیز قانونی به نام "یاسا" نوشتند که چگونه؟ ازچه کسانی؟ و چرا غارت کنیم؟. متاسفانه این قانون، که قانون مصادره اموال بود توسط "سلطان‌محمدخدابنده" که همان زمان به اسلام مشرف شده بود؛ لباس فقه برتن کرد. یعنی فقها را جمع کرد و از آنها خواست تا بر اساس یاسا فقه بنویسد. آن هم چه فقه‌ای؟ فقه مصادره اموال!

❇️ غارتگری چاپخانه‌ای
خطرناک‌ترین نوع غارتگری، غارتگری "نرم" یا "چاپخانه‌ای" است که در مقابل ضرابخانه‌ای قرار می گیرد. در این نوع غارتگری، نه آلیاژ سکه‌‌ها تغییر می‌کند؛ نه مالی مصادره می‌شود؛ همه چیز سرجای خود است. اما مدام پول چاپ می‌شود و ارزش پولی که دست مردم است کاهش می یابد. دلیل مشکلات اقتصادی کشور ما همین نوع از غارتگری است. دولت هشتم و نهم 8 برابر پول چاپ کردند و دولت یازدهم و دوازدهم که قرار بود پول چاپ نکند 3 برابر پول چاپ کرد.


❇️ در ایران هم راهی جز پذیرش وجود نهادهای غارتگری و اصلاح آنها نداریم. پبذیریم که باید با غارتگری مبارزه کنیم. اگر با تمام تلاش روشنفکران از مشروطه تاکنون به جایی نرسیدیم به این دلیل است که راه را اشتباه رفته ایم.

❇️ می‌خواهم یک پیش‌بینی بکنم که اگر نهادهای غارتگری از ایران حدف شوند در عرض یک دهه دلار بین هزار الی دوهزار تومان می شود؛ و در غیر این صورت به 20 هزار تومان هم خواهد رسید.

❇️ ما باید به طور جدی روی نهادها کار کنیم. کمپین مبارزه با نهادهای غارتگر را ایجاد کنیم. نظام مالیاتی را جایگزین نهادهای غارتگری بکنیم. امروز عدالت یعنی سرمایه‌گذاری؛ هرکه بیشتر سرمایه گذاری کند؛ عادل‌تر است. باور کنیم که کهکشان کارآفرینی هیچ کشوری مانند ما این همه ستاره نداشته است. ما لاجوردی‌ها و ایراوانی‌ها را داشته ایم و نباید با وجود این افراد امروز وضعیت اقتصادمان اینگونه باشد. /هفته نامه نوسان
متن کامل:
http://bit.ly/2IVQtp4
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7