◀️ ۴۰ سال پیش در چنین روزهایی!

◀️ 40 سال پیش در چنین روزهایی!


✏️ 40 سال پیش خاورمیانه چنان وضعی داشت که مورد حسرت همه کشورهای جهان بود. عربستان ۱۵۰ میلیارد دلار، عراق ۴۰ میلیارد دلار، ایران ۶۰ میلیارد دلار با ارزش دلار آن زمان ذخیره ارزی داشتند. کویت آنقدر درآمد از سرمایه گذاری هایش داشت که می گفت دیگر نیازی به صدور نفت ندارد،و حکام آن زمان نمیدانستند با این همه دلار نفتی چکار کنند، از نمونه کارهای و ولخرجی شیوخ آن زمان ساختن پیست اسکی در یکی از گرمترین نقاط کره زمین را میتوان یادآورشد.

✏️لیبی می گفت آنقدر پول داریم که می توانیم تا ۴ سال نفت صادر نکنیم. حاکمان آن زمان ایران می گفتند، نمی خواهیم دیگر نفت خام صادر کنیم و تنها محصولات پتروشیمی صادر خواهیم کرد. نفت حیف است که سوخته شود و برق اتمی را جایگزین آن می کنیم...

✏️همه این آرزوها یکباره نقش بر آب شد. اول پول ایران جهت تقابل احتمالی با شوروی صرف خرید سلاح از اروپا و مخصوصا از آمریکا شد. ایران به انبار سلاح ها و مهماتی تبدیل شد که فقط از آن تسلیحات، قویترین قدرت نظامی جهان یعنی امریکا داشت. انواع ناو های پیشرفته سفارش داده شدکه هیچ وقت بدست ایران نرسید، انواع هواپیما فوق پیشرفته از جمله اف14 ،اف 4 و... که فقط در اختیار ایران قرار داده شده بود.

✏️جنگ ایران و عراق آغاز شد و این دو کشور خسارتهای فراوانی را متحمل و زیرساختهایشان کاملا تخریب شد. پولهای حاصل از فروش نفت مستقیم و غیر مستقیم وارد جیبهای شرکتهای مهمات سازی شد، عراق به بزرگترین خریدار سلاح از غرب تبدیل شد. بعد از مدتی جنگ عراق و کویت شروع شد و بقیه پول و سرمایه گذاری های کویت و عربستان صرف خرید سلاح و پرداخت به آمریکا برای بیرون راندن عراق از کویت و بازسازی کویت شد.

✏️بعد عراق و افغانستان در حمله آمریکا ویران شدند و دچار جنگ داخلی و نفرت های قومی و مذهبی داخلی بی پایان شدند و پول همسایگانشان صرف حمایت از گروه های رقیب متخاصم شد. گروه های تروریستی از جمله داعش تشکیل شدند و رشد کردند.

✏️بعد مصر دچار بی ثباتی و هرج و مرج و تروریسم شد و صنعت توریسم و اقتصاد و رشد اقتصادی ۷ درصدی اش متوقف و نابود شد. بعد حمله غرب به لیبی باعث ویرانی و جنگ داخلی و رشد گروه های تروریستی شد.

✏️سکانس بعدی کلید خورد: ایران هراسی... و متعاقب آن بلافاصله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شدند بزرگترین و مجهز ترین انبار سلاح ،از نوع غربی به سرپرستی امریکا.

✏️ حمایت غرب از شورشیان سوریه باعث جنگ ‌داخلی خانمانسوز و نفرت های بی پایان قومی و مذهبی و ویرانی و رشد داعش و القاعده شد. سوریه به بهشت تروریست ها تبدیل شد و البته مکانی برای خرج باقیمانده پولهای کشورهای خاورمیانه با چشم اندازی که نتایج آن برای هیچ کسی روشن نیست.

✏️حالا خاورمیانه نفتش را با پایین ترین قیمت ممکن به حراج گذاشته است و این ماجرا ادامه خواهد داشت، تا این طلای سیاه به پایان برسد و ملل خاورمیانه به صلح و آشتی و آرامش بازگردند........


@economy7