◀️تکرار جنبش «اول آمریکا» در عصر ترامپ. *فرید زکریا

◀️تکرار جنبش "اول آمریکا" در عصر ترامپ
*فرید زکریا

✏️در دهه‌های قبل از ریاست جمهوری روزولت، جنبشی به نام «اول آمریکا» تسلط بالایی در سیاست‌های کلان امریکا داشت. اعتقاد به برتری نژاد امریکایی و نیز انزواطلبی، از ویژگی‌های اصلی این جنبش بود.

✏️ آنها هرگونه سیاست برونگرا از جانب آمریکا را، سیاستی احمقانه قلمداد می‌کردند. ولی در نهایت با ظهور هیتلر و جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها پی بردند که برای کشوری با حد و اندازه آمریکا، انزوا طلبی و بومی‌گرایی به ناامنی و فاجعه جهانی منجر خواهد شد.

✏️ اما اکنون، با ظهور ترامپ شاهد ظهور مجدد جنبشی از سنخ همان جنبش «اول آمریکا» هستیم که معتقد به سیاست‌های درونگرا با هدف حمایت از آمریکایی هاست و در حال تکرار شکستی‌ست که به جنگ جهانی و انزوای آمریکا منجر شده بود.

✏️تلاش‌های بیشماری بخصوص از جانب روزولت و جانشینانش برای خروج آمریکا از این انزوا و زدودن چهره جهان از جنگ و خونریزی، در معرض نابودی سریع است. اکنون برای جلوگیری از بروز فاجعه ای در تراز جنگ جهانی دوم، باید امیدوار به ظهور نیرویی باشیم که مجددا درس‌های دوره منتهی به جنگ جهانی دوم را به یاد امریکاییان بیاورد.
@economy7