🔴حقوق مالکیت باید به رسمیت شناخته شود

🔴حقوق مالکیت باید به رسمیت شناخته شود.
✔️بررسی نقش قوه قضائیه در توسعه در گفت‌وگوی تجارت فردا با دکتر موسی غنی‌نژاد

▪️همه سنگ‌های پیش روی توسعه اقتصادی را یک قوه به تنهایی ایجاد نکرده. موسی غنی‌نژاد در این گفت‌وگو از تقصیر سه قوه می‌گوید و اینکه هر کدام از این سه قوه چگونه توسعه اقتصادی در ایران را به تعویق انداخته‌اند.

♦️حقوق مالکیت، تضمین اجرای قراردادها و رقابت سه لازمه توسعه است و هر کدام بعد از دیگری می‌آید. اما باید دید مشکل اصلی کجاست. به نظر من مشکل اصلی در قوه مجریه است. آسیب‌پذیری حقوق مالکیت و عدم تضمین اجرای قراردادها به بوروکراسی و دیوان‌سالاری بسیار پیچیده دولتی و شفاف نبودن قوانین بازمی‌گردد. تسهیل و شفاف‌سازی قوانین بر عهده چه کسی است؟ قطعاً این وظیفه بر عهده دولت است که با شناختی که از قوانین موجود دارد، آنها را اصلاح کند.

♦️سه سال است وزارت اقتصاد و دارایی مسوول شناسایی و حذف قوانین و مقررات زائد شده است. این کار بعد از سه سال به کجا رسیده است؟ هنوز بعد از سه سال این وزارتخانه در حال شناسایی و احصای قوانین است. البته برخی از قوانین زائد را حذف کرده‌اند. اما قوانینی که حذف شده چقدر به تسهیل اقتصاد کمک کرده؟ مثلاً قانون ترابری مربوط به سال 1299 را حذف کرده‌اند. حدود 100 سال از آن قانون گذشته مگر این قانون اجرا می‌شد که آن را حذف کرده‌اید؟ قطعاً این قوانین باید حذف شود اما مشکل ما قوانینی است که اکنون مخل اقتصاد و کسب‌وکار است.

♦️این نشان می‌دهد قوه مجریه که مسوول شناسایی قوانین و مقررات زائد بوده کار خود را به درستی انجام نداده. حتی حذف برخی از این مقررات نیاز به اجازه مجلس هم ندارد و دولت خودش می‌تواند دستور به حذف آن بدهد. سوال من این است که قوه مجریه چرا سریعاً اقدام به حذف مقررات زائد نمی‌کند؟ چرا دولت دست سازمان حمایت را نمی‌بندد؟ انحلال این سازمان نیازمند ارسال لایحه به مجلس است و زمان می‌برد. اما دولت می‌تواند موقتاً فعالیت این سازمان را معلق کند. دولت اصراری بر حل این مشکلات ندارد اما از وجود دیوان‌سالاری و قوانین مزاحم کسب‌وکار گله می‌کند...
https://goo.gl/9LkNvV
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7