🔴نقد رویکرد دولت در انتشار اواق بدهی. 🔴اوراق بدهی یا اوراق مخارج جاری؟!

🔴نقد رویکرد دولت در انتشار اواق بدهی
🔴اوراق بدهی یا اوراق مخارج جاری؟!

▪️بر اساس آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه اعلام شد، دولت به دنبال پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی‌های انباشته شده خود تا پایان سال ۹۶ است.
▪️طبق این لوایح از سه ابزار بدهی برای تسویه بدهی های‌دولت استفاده می شود. از اوراق صکوک اجاره، اوراق تسویه و اسناد خزانه
▪️اگرچه این اوراق را اسناد تعهدی خاصی به منظور تسویه بدهی‌های دولت معرفی کرده‌اند اما عملا دولت استفاده‌هایی فراتر از تسویه بدهی از این اوراق می‌کند. همانند آنچه که دولت در سال ۹۵ با انتشار این اوراق، بدهی خود به گندمکاران را پرداخت کرد
▪️اکنون هم در بودجه سال ۹۶ مصوب شده است که در سال آینده پرداخت پول گندمکاران از محل فروش این اوراق تأمین شود.
▪️هدف اصلی از انتشار اوراق بدهی همانطور که از نام آن پیداست جبران بدهی‌های گذشته دولت است اما در عمل مشاهده می‌شود که از این اوراق برای تأمین هزینه‌های جاری دولت بهره گرفته می‌شود
▪️این بدان معناست که دولت برای تامین مخارج جاری خود نیز اقدام به استقراض با نرخ سود بالای بیست درصد می‌کند و دولت‌های آینده باید این هزینه‌ها را به همراه سود بالای آنها پرداخت کنند
▪️ادامه این روند نتیجه‌ای جز افزایش استقراض‌های دولت و به تبع آن افزایش چشمگیر بدهی‌های دولتی به دلیل نرخ سود بالای آنها نخواهد داشت
▪️استفاده نادرست از اوراق بدهی برای پرداخت مخارج جاری و نیز گسترش استفاده از اوراق با نرخ‌های سود بالای بیست درصد دو آفت مهم انتشار این اوراق در سال‌های اخیر هستند. اگر به این دو آفت توجه و برای برطرف کردن آنها چاره‌اندیشی نشود می‌توانند آثار بسیار سوء و مخربی برای دولت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشند
منبع:شهد اقتصاد
@economy7