سیف در مجلس تشریح کرد؛ جزییات تصمیمات جدید ارزی دولت/ ارز مبادله‌ای حذف شد!

سیف در مجلس تشریح کرد؛جزییات تصمیمات جدید ارزی دولت/ ارز مبادله‌ای حذف شد!

به گزارش ایبِنا، ولی‌الله سیف صبح امروز در صحن علنی مجلس درباره وضعیت بازار ارز اظهارداشت:

🔹عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است برای مثال در خرداد ۹۲ و زمان انتخابات نرخ ارز ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود و با اعلام نتیجه انتخابات قیمت‌ها روند نزولی گرفت و در مردادماه به زیر ۳ هزار تومان رسید در حالی که هنوز هیچ اقدام انجامی در اقتصاد انجام نشده بود.

🔹عوامل منفی نیز می‌تواند التهاب ایجاد کند و دشمنان ما نیز این موضوع را می دانند و سعی می‌کنند التهاب ایجاد کنند و ما نباید در داخل روش‌هایی پیش ‌بگیریم که التهاب مصنوعی ایجاد کند.

🔹قرار است مصارف ارزی در سامانه پاسخ داده شود و البته کشور در وضعیت تعادل است. قرار است نیاز های وارداتی طبقه بندی و اولویت بندی شود و البته ردیفی نیز برای سایر در نظر گرفته شده است. تمامی بخش ها متناسب با توان ارزی تامین می شوند.

🔹اگر در هر کشوری با هر میزان از ذخایر ارزی نگرانی ایجاد شود مقاومت ها در بالاترین سطح هم ایجاد مشکل می کند. باید این را در نظر گرفت که همه باید بدنبال حفظ منافع باشیم چرا که همه ما در یک کشتی قرار داریم.

🔹روز گذشته در طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.

🔹روز گذشته جلساتی مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم. رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.

🔹تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.

🔹سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه ای وارد شود. اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در ۱۵ روزه اول فروردین هیچگونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی تیم ما بود.

🔹ما از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات ۲۰۰، ۳۰۰ هزار دلاری کاغذی و غیرواقعی بودیم. ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معملات غیر واقعی باشد.

🔹برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.

🔹براساس بررسی‌ها تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد و در این فضا نباید نرخ نوسان داشته باشد.

🔹جای پای دخالت خارجی‌ها در بازر ارز وجود دارد و کشورهای اطراف در پی التهاب‌آفرینی در بازار هستند؛ بنابراین در کشور باید تنها یک صدا باشد که آرامش و ثبات از آن ناشی شود.

🔹نرخ ۴۲۰۰ تومان منطقی است و با شاخص‌های اقتصادی همخوانی دارد و این نرخ قرار نیست ثابت بماند و با تغییر شاخص‌های اقتصادی تغییر می‌کند.

🔹نیازهای وارداتی را طبقه‌بندی می کنیم و با توجه به وضعیت ارزی کشور براساس اولویت ارز پرداخت می‌کنیم، سایر اقلام نیز در صورتی که منابع ارزی اجازه دهد تامین می‌کنیم که این مدل امکان می دهد توزیع ارز ضابطه‌مند شود.

🔹نرخ مبادله‌ای دیگر وجود ندارد و نرخ مبادله‌ای و سامانه سنا هر دو ۴۲۰۰ تومان خواهد بود که با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور تامین می‌شود.

🔹تعداد صرافی‌های مجاز ممکن است کاسته شود و در مورد صرافی‌های غیرمجاز نیز با نیروی انتظامی هماهنگی کرده‌ایم تا جمع‌آوری شوند.

🔹یورو جایگزین دلار می شود و به عنوان ارز گزارشگری خواهد بود و هم اکنون اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است. این مدل به ما ابزار لازم را می دهد که به موقع در مقابل التهاب آفرینی‌ها مقاومت کنیم.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7