*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
بهرهگیری از توصیههای بینالمللی.. احمد حاتمی یزد/ مدیر عامل اسبق بانک صادرات. _اقتصاد بازار
بهرهگیری از توصیههای بینالمللی
احمد حاتمی یزد/ مدیر عامل اسبق بانک صادرات
_اقتصاد بازار
↙ درخصوص مشکلاتی که عرصه پولی و بانکی کشور به آن مبتلا شده است، اولین نکته تمییز قائل شدن بین موسسات مالی اعتباری و بانکها است. با وجود اینکه که برخی بانکهای کشور نیز دچار مشکلاتی هستند، با این وجود به دلیل نظارت مداوم بانک مرکزی بر عملکرد آنها، قابل مقایسه با موسسات اعتباری نیستند. موسسات اعتباری اساسا از بدو تشکیل، مجوزهای لازم را سوی بانک مرکزی اخذ نکردهاند و عموم آنها به بخشها و نهادهای قدرتمند ارتباط پیدا میکنند، حتی گسترش روز افزون آنها نیز به واسطه ارتباطات و دارا بودن رانت بوده است.
↙ پنج سال از تهیه دو لایحه «بانکداری» و «بانک مرکزی» میگذرد که تصویب نهایی آنها در مجلس، موجب افزایش قدرت بانک مرکزی و ایجاد نظم بیشتر در سیستم بانکی خواهد شد؛ اما متاسفانه هنوز مورد تایید قوه مقننه واقع نشده است. در خصوص اهمیت این دو لایحه کافی است به گزارش صندوق بینالمللی پول اشاره کنم که در آن تاکید کرده است، برای جلوگیری از گسترش بحران کنونی پولی به بانکهای کشور، نیاز است که نهایتا تا تابستان، این قوانین تصویب و اجرایی شوند.
↙ در شرایط فعلی باید در بانکهایی که دچار مشکلاتی هستند، هرچه سریعتر مدیریت آن از سهامداران گرفته شده و بانک مرکزی مدیر حرفهای خود را بر راس امور آن قرار دهد. مدیری که مستقل عمل کرده و تحت تاثیر فشار سهامداران و دیگران قرار نداشته باشد.
↙ فوریترین اقدام در نظام بانکی باید این باشد که تمامی بانکها، حسابشان را بهصورت کامل شفافسازی کنند و مجامع عمومی بانکها تا زمانی که گزارش مالی بانک مورد تایید بانک مرکزی واقع نشده است، سودی تقسیم نکنند.
↙ بانک مرکزی باید همچون شرکت هواپیمایی هما که با مقاومت عباس آخوندی از مجموعه سهام عدالت خارج شد، در این مسیر قدم برداشته و مالکیت بانکهای دولتی را به حال قبل بازگرداند.
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7