*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
عبور از رانت ارزی
عبور از رانت ارزی
✍️ بگذارید دلایل موافقان نگهداری دلار ۴۲۰۰ تومانی را یک بار دیگر مرور کنیم:
۱- موافقان بر این نظرند، واردات نهادهها و کالاها با این نرخ، موجب میشود تا قیمت بقیه کالاها نیز متناسب با این نرخ تنظیم شود و از این رو، تورم چشمگیری بروز نخواهد یافت.
بارها در زمان تعیین این سیاست بیان شد که نرخ دلار از طریق انتظارات بر بازار موثر است و انتظارات نه بر اساس نرخ تعیین شده دولت بلکه با نرخ دادوستد آزادانه آن، شکل میگیرد.
۲- می گویند اگر امروز دولت تصمیم دو ماه گذشته خود را نقض کند، موجب خواهد شد تا نرخ دلار آزاد افزایش یابد. مگر با تعیین سیاست ۴۲۰۰ تومانی، روند افزایشی دلار آمریکا متوقف شد که حالا نگران باشیم با نقض آن، نرخ آزاد جهش کند؟
۳- بیم از واکنشهای اجتماعی باعث شده تا برخی معتقد باشند، دولت همچنان باید بر ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کند و نرخ آزاد را قاچاق بداند. مگر با قاچاق اعلام کردن نرخ آزاد، دولت توانسته یا میتواند واکنشهای اجتماعی را مدیریت کند؟
✍️ آیا اکنون که دولت گفته من نرخی به غیر از ۴۲۰۰ تومان را قبول ندارم، مردم هم میگویند نرخ ۴۲۰۰ تومان است؟ آیا مردم معتقدند قیمت کالاهای مصرفیشان بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تعیین میشود؟ پس اصولا این نادیده گرفتن نرخ بازار، چه تاثیر عملی و محسوسی بر کنشهای اجتماعی داشته است ؟
✍️ امروز برخی معتقدند که تعریف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ابقای آن تنها برای پر کردن جیب کسانی است که میتوانند بدین ارز دسترسی داشته باشند. چه سفرهای پربارتر از این برای رانتخواران.
✍️ در این حالت تنها کاری که دولت میتواند انجام دهد، سیاست باز توزیعی است؛ یعنی بهره بردن از افزایش نرخ با بالا بردن درآمد ریالی خویش و توزیع آن بین طبقات محرومی که از افزایش نرخ ارز بیشتر آسیب میبینند. کاری که متاسفانه دولت هنوز در پی آن نیست.
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7