*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
✏️تورم زیر ۵ ٪، تنها راه کاهش پایدار نرخسود بانکی.. [مصاحبه میثم هاشمخانی با روزنامه «شهروند»:
✏️تورم زیر ۵ %، تنها راه کاهش پایدار نرخسود بانکی
[مصاحبه میثم هاشمخانی با روزنامه «شهروند» :
هماکنون ۱۰۸ کشور دنیا تورم زیر ۵ % دارند / ایران در دهه ۱۳۴۰ و اوایل دهه ۱۳۵۰ برای ۱۱ سال پیاپی تورم زیر ۵ درصد را حاکم کرد، در حالیکه در آن زمان کشورهای اندکی تکنولوژی ایجاد تورم زیر ۵ درصد را در اختیار داشتند]
☑️ میثم هاشمخانی، اقتصاددان و مدیر موسسه مطالعاتی «حامیان فردا» در پاسخ به پرسش روزنامه «شهروند» درباره چشم انداز کاهش سود بانکی، درحالی که دستیابی به تورم زیر ٥ درصد پایدار را لازمه کاهش نرخ سود بانکی میداند، به «شهروند» میگوید: هدف اصلی مصوبه اخیر بانک مرکزی درباره کاهش سود بانکی، کاهش نرخ سود بانکی نیست، بلکه این مصوبه میخواهد بساط بانکداری سیاه رواجیافته در سالهای اخیر را جمع کند. بانکداری سیاه در سالهای اخیر توسط بانکهایی رواج یافته که شدیدا زیانده هستند و برای جلوگیری از ورشکستگی، سودهای موهومی را به سپردهگذاران وعده میدهند تا سپردهگذاران پول خود را در این بانکها نگه دارند.
هاشم خانی ادامه میدهد: وقتی بانکهای زیانده هم در زمان پرداخت سود نتوانند این نرخهای سود موهومی را پرداخت کنند، بانک مرکزی و دولت را تهدید میکنند که اگر ما سود وعده دادهشده را پرداخت نکنیم، سپردهگذاران ما به خیابانها خواهند ریخت. به این ترتیب بانک مرکزی و دولت را تحتفشار میگذارند تا با چاپ پول با اقدامات دیگری که تأثیری مشابه دارد، سود موهومی وعده دادهشده آنها را تأمین کند. طبیعتا این پدیده باعث رشد نقدینگی میشود و اثر تورمی خواهد داشت که این اثر تورمی دیر یا زود بروز پیدا میکند.
☑️ این کارشناس اقتصادی درباره چشمانداز سیاست شورای پول و اعتبار درباره کاهش سود بانکی، معتقد است: هدف اصلی شورای پول و اعتبار باید متوقفکردن فرآیند باجگیری بانکهای زیانده از دولت و بانک مرکزی باشد. برای توقف این فرآیند لازم است روالی را در پیش بگیریم که در اکثر اقتصادهای توسعهیافته جریان دارد؛ یعنی بانک مرکزی بهطور شفاف سپردههای بانکی زیر یک رقم خاص (مثلا زیر ۵۰ میلیون تومان) را که نزد بانکهای دارای مجوز بانک مرکزی هستند را بیمه کرده و در پیامک به صاحبان این سپردهها اعلام کند که در صورت ورشکستگی بانک مربوطه، بانک مرکزی ظرف ۱۰ روز کل سپرده آنها را نقدا برمیگرداند.
او ادامه میدهد: سپردههای بالای ۵۰ میلیون تومان نیز نباید مشمول تضمین بانک مرکزی شود. صاحبان این سپردهها که گروههای برخوردارتر جامعه هستند، موظفند قبل از سپردهگذاری در هر بانک، وضع عمومی بانک را بررسی کنند و درصورتی که ریسک ورشکستگی بانک بالا باشد، در آن سپردهگذاری نکنند.
☑️ این اقتصاددان با اشاره به اینکه هماکنون ۱۰۸ کشور دنیا تورم خود را به زیر ۵ درصد رساندهاند، توضیح داد: زمانی که در دهههای ۱۳۴۰ و اوایل ۱۳۵۰، برای ۱۱سال پیاپی تورم زیر ۵ درصد در ایران حاکم بود، کشورهای اندکی به تکنولوژی ایجاد تورم زیر ۵ درصد دست یافته بودند. مایه تأسف است که امروز بعد از گذشت چند دهه و در شرایطی که ۱۰۸ کشور دنیا به تورم زیر ۵ درصدی پایدار رسیدهاند، ما هنوز حتی هدفگذاری برای رسیدن به تورم زیر ۵ درصد را انجام ندادهایم.
این کارشناس اقتصادی بر این باور است که وقتی تورم ما بهطور پایدار به زیر ۵ درصد برسد، نرخ سود بانکی هم خودبهخود و بهطور تعادلی کاهش مییابد، کاهشی که دیگر ویژه افراد دارای ارتباطات خاص با بانکداران نیست و همه وامگیرندگان میتوانند از نرخ سود بانکی پایین بهرهمند شوند.
به گفته هاشمخانی، با تضمین رسمی بانک مرکزی در زمینه پرداخت ۱۰ روزه سپردههای زیر ۵۰ میلیون تومان، افکار عمومی آرامش مییابد و در مرحله بعد باید فرآیند فاسد باجدادن دولت و بانک مرکزی به بانکهای زیانده متوقف شده و اجازه بدهیم این بانکها ورشکسته شوند و بیش از این بار ناکارایی و بعضا فساد را به اقتصاد ایران تحمیل نکنیم.
☑️متن کامل گزارش در سایت روزنامه«شهروند»:
goo.gl/HnBwcL
لینک کانال👇👇
🔻 @economy7
🔺 @economy7