✅مسخ دولت. ✍محمد قوچانی.. بعضی اوقات شرایطی در کشور ما به وجود می‌آید که گویی ما دولت نداریم

✅مسخ دولت
✍محمد قوچانی

بعضی اوقات شرایطی در کشور ما به وجود می آید که گویی ما دولت نداریم. در سال های قبل آنقدر درباره دموکراسی و آزادی صحبت کرده ایم که از اینکه دولت باید واقعاً دولت باشد، غافل شده ایم. اخیراً از قول وزیر کشور خواندم که در حال حاضر 246 حزب در ایران فعال است و این را به عنوان یک افتخار مطرح کرده بود. اما هیچ جای دنیا چنین آماری وجود ندارد. این نشان دهنده بی ثباتی سیاسی است. عوارض این رقابت های جناحی و حزبی که در ایران شکلی ناقص و ناتمام دارد، ما را به جایی رسانده که رئیس جمهور هیچ حرمتی در کشور ندارد. ما باید در این زمینه خودمان را هم نقد کنیم. به هر دلیلی آقای احمدی نژاد در این کشور رئیس جمهور شده بود، ولی فضا چنان تند شد که رئیس جمهور برای ما تبدیل به یک شوخی شد. در بحران خوزستان، بحران بلوچستان و سایر بحران ها، مدیریت های قومی و اجتماعی، مساله این است که همه علیه دولت حرف می زنند. البته دولت باید نقد شود و هیچ ایرادی هم ندارد، ولی این نقدها چنان شدید شده که تقریباً در ایران داریم به یک وضعیت بی دولتی می رسیم. در دو وجه شاهد ضعیف شدن دولت هستیم. هم نزد مردم که هر روز شاهد پایین آمدن کیفیت خدمات دولت هستند چون دولت واقعا ًتضعیف شده و هم نزد بخش هایی از حاکمیت و گروه های سیاسی که تقریباً کاری با دولت ندارند و اساساً کار خود را پیش می برند. شاید جریان اصولگرا فکر می کند با این کار، خودش تقویت می شود، ولی اقتدار دولت را دیگر نمی تواند برگرداند. یعنی دولت باید یک نهاد قدرتمند باشد تا اگر تصمیم گرفت کاری انجام شود، بتواند آن کار را انجام دهد. اگر قرار است فرمانداری تغییر کند، سخنرانی ای انجام شود، بودجه ای تصویب شود یا کاری انجام شود، باید دولت توانایی این کار را داشته باشد. اما حتی جریان مقابل هم نمی تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد. اگر می توانستند هرگز نمی گذاشتند آقای روحانی رئیس جمهور شود. البته دو طرف می تواند علیه یکدیگر کارشکنی کنند و همین اتفاق دارد رخ می دهد، می توانستیم در ایران پنج یا 10 موضوع را به عنوان خط قرمزهای ملی اعلام کنیم؛ از توسعه گرفته تا بحث های قانونگذاری. همه اینها هم می توانست موضوعات شکلی باشد تا درگیر مسائل محتوایی نشویم. ولی چون این حد از اجماع ملی وجود ندارد، کار هر جریانی ایجاد سد و ناکامی در مقابل جریان دیگر است. وقتی هر کسی به خود اجازه می دهد هر کاری که می خواهد انجام دهد، نتیجه اش افتادن ما از آن طرف بام دموکراسی خواهد بود.
به مجمع فعالان اقتصادی بپیوندید
Telegram.me/esfahaneconomy