این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
«پرشور» یا/و «پرثمر».. محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
«پرشور» یا/و «پرثمر»
محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ مقامات سیاسی در ایران واژه «پُرشور» را دائم تکرار کرده و مردم را به مشارکت و نهایتاً برگزاری انتخاباتی «پرشور» فرامیخوانند. واقعیت اما این است که اکثریت مردم در سوی دیگر قضیه بیش از «پرشور» به «پرثَمَر» علاقمند هستند.
✅ «پرثمر» هم خیلی ساده برای مردم یعنی انتخاباتی که روند فساد، تورم، بیکاری، رکود، تخریب محیطزیست و ... را متوقف کرده و بر گستره و عمق حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی، رعایت آزادیهای قانونی، امید به آینده و ... بیفزاید.
✅ اگر «پرشور» و «پرثمر» (و نوع متضاد آنها یعنی کمشور و کمثمر) را در ترکیبهای مختلف کنار هم قرار دهیم، به چهار نوع انتخابات میرسیم.
🔹نوع یک. انتخابات پرشورِ کمثمر
🔹نوع دو. انتخابات کمشورِ کمثمر
🔹نوع سه. انتخابات کمشورِ پرثمر
🔹نوع چهار. انتخابات پرشورِ پرثمر
✅ تصور من این است که بخش بسیار قابل توجهی از مردم فکر میکنند تاکنون انتخابات نوع یک (پرشورِ کمثمر) را بسیار آزمودهاند و تمایلی به تکرار آن ندارند، و بنابراین گزینه این بخش از مردم، تکرار انتخابات پرشورِ کمثمر نیست.
✅ انواع دو و سه که کمشور بودن خصیصه آنهاست، برای حاکمیت سیاسی مطلوب نیست. البته گروهها و ذینفعانی هستند که «کمشور کمثمر» را به دلیل منافعی که در این نوع انتخابات دارند، میپسندند.
✅ برترین گزینه در شرایط فعلی، با انبوه مشکلات سیاست خارجی و نیازمندی داخلی به ارتقای انسجام اجتماعی، نوع چهارم انتخابات یعنی «پرشورِ پرثمر» است. پرشور بودن آن مطالبه حاکمیت سیاسی را برآورده میکند (حتی اگر بخشهایی از قدرت به پرثمری آن عنایتی نداشته باشند) و پرثمری آن خواست مردم است.
✅ مشکل تحقق گزینه چهارم این است که به دلیل باور اکثریت به «کمثمر» بودن انتخابات، حتی تلاش برای تأیید صلاحیتها، بالا بردن تنوع و تکثر کاندیداها و وارد کردن اصلاحطلبان در انتخابات، در فاصله باقی مانده تا انتخابات، تأثیر معناداری بر تغییر نگاه مردم به میزان ثمربخشی انتخابات نخواهد داشت.
✅ تصور میکنم انتخابات بهمثابه ابزار حصول کرسیهای مجلس، در این دوره، برای اصلاحطلبان تمامشده است.
✅ اصلاحطلبان قادر نیستند باور به «پرثمری» انتخابات را در این دوره در پایگاه اجتماعی خود بهوجود آورند و طبیعی است که این پایگاه رأی، سهمی هم در پرشور شدن انتخابات ایفا نخواهد کرد.
✅ جناح مقابل نیز با علم به اینکه اصلاحطلبان سهمی در پرشور ساختن انتخابات نخواهند داشت، تمایلی هم به تأیید صلاحیتها نشان نمیدهد.
✅ اگر این تحلیل درست باشد، انتخابات اسفند 1398 نمیتواند خصیصه پرشور را در مقایسه با انتخاباتهای پیشین به خود اختصاص دهد. اصلاحطلبان هم قادر به ایفای نقشی برای پرشور ساختن انتخابات نخواهند بود.
✅ اصلاحطلبان بهتر است این انتخابات را از منظر کسب کرسیهای مجلس فراموششده تلقی کرده و برای پرثمر ساختن «نهاد انتخابات» تلاش کنند.
✅ سؤال مهم این است که چگونه میتوان برای پرثمر ساختن نهادی تلاش کرد که حتی اجازهای برای مشارکت در پرشور ساختن آن ندارند. یادداشت بعدی با عنوان «#اصلاحطلبان_لیست_بدهند» به پاسخ این پرسش اختصاص دارد. زود قضاوت نکنید.
(اگر میپسندید، به اشتراک بگذارید.)
http://t.me/fazeli_mohammad