نقصان‌های دموکراسی یا دموکراسی‌های ناقص

نقصان‌های دموکراسی یا دموکراسی‌های ناقص
یکی از دوستان اندیشمندم نکته کوتاهی درباره یادداشت «جهان در تهدید فقدان یا کاستی دموکراسی» (https://t.me/fazeli_mohammad/1157) نوشته‌اند که نکات ظریفی دارد.
سلام
١-به نظرم بايد بين نقصان هاي دموكراسي كه در نظامهاي دموكراتيك وجود دارد (و معمولا با ارزشهاي ديگري از قبيل عدالت، حكومت قانون و حقوق بشر تا حدي مرتفع ميشوند) با دموكراسي هاي ناقص( شبه دموكراسي ها) تفاوت قايل شد.
٢- به نظر مي‌رسد، بسياري از مشكلات فعلي را بايد به وجود دموكراسي هاي ناقص نسبت داد نه نقصان هاي دموكراسي. مثلا انتخابات بدون آزادي مطبوعات موجب انتخاب زمامداران ناشايست مي‌شود. دموكراسي ها ناقصي از قبيل نظام تركيه از اين نقصان‌ها رنج مي‌برند.
٣- اگر نقصان هاي دموكراسي تا جايي پيش برود كه اثبات شود اينها در ذات نظامهاي دموكراتيك هستند، و اصولاً در نظامهاي دموكراتيك قابل رفع نيستند، اصل شايستگي نظامهاي دموكراتيك به عنوان يك نظام مطلوب، ميتواند زير سوال برود و نظامهاي رقيب مثل نظامهاي نخبه گرا و غيره مطلوبيت پيدا ميكند. يا اينكه ممكن است ساختهاي تركيبي قابل ارايه باشد يا اينكه اساسا بجاي تاكيد بر دموكراسي بر حكومت قانون تاكيد شود و نظامهايي همچون سنگاپور كه يك حكومت اقتدارگراي قانونمدار هست، مورد توجه قرار گيرد.