مصاحبه‌ای مهم، بابی برای گفت‌وگو.. محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

مصاحبه‌ای مهم، بابی برای گفت‌وگو

محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

✅ #عباس_سلیمی_نمین از چهره‌های فکری شاخص اصولگرایی در مصاحبه‌ای با #مرتضی_گلپور که در روزنامه ایران (روزنامه دولت) منتشر شده، به تشریح نگاه اصولگرایانه خود به وجوه مختلف سیاست در ایران پرداخته است. سلیمی نمین در حوزه تاریخ فعالیت فکری می‌کند. مصاحبه او به چند جهت اهمیت دارد.

🔹 یک. او با روزنامه دولتی گفت‌وگو می‌کند که صریحاً می‌گوید رئیس‌جمهورش را نمی‌پسندد. این از باب کردار گفت‌وگویی در ایران امروز که برخی بر طبل قطبی شدن می‌کوبند مهم است. عباس سلیمی نمین و روزنامه ایران از این جهت کار شایسته‌ای کرده‌اند.

🔹 دو. او به صراحت از ملی‌گرایی دفاع می‌کند و می‌گوید: «شخصاً به مصدق در آن بخشی که به ملیت پایبند است، احترام می‌گذارم. به‌عنوان یک مورخ چرا نباید احترام بگذارم وقتی می‌بینم او می‌ایستد و به‌ شأن ملت احترام می‌گذارد. ... من جریان دامن زننده به اختلاف میان دین و ملیت را عامل بیگانه می‌بینم.» این موضع در درون اردوگاه اصولگرایی، راهی برای گفت‌وگو با اندیشه ملی‌گرایی باز می‌کند که برای امروز و فردای ایران اهمیت دارد.

🔹 سه. سلیمی نمین موضعی سازنده نسبت به احزاب بیان می‌کند: «یکی از محورهای دیگر قوی شدن احزاب هستند. احزاب با پیوندی که میان مردم و حاکمیت ایجاد می‌کنند، می‌توانند موجب تقویت توان ملی شوند و جامعه را قدرت ببخشند. احزاب می‌توانند آگاهی جامعه را رشد داده و به برطرف کردن ایرادهای تصمیم‌سازان در حاکمیت کمک کنند.»

🔹 چهار. او به قدرت نرم توجه می‌کند و صریح می‌گوید: «اصلاً قائل نیستم که قدرت نظامی نقطه قوت اصلی ما محسوب می‌شود. قدرت نظامی ابزار ماست و اصل پایه‌های قدرت ما را قدرت نظامی تشکیل نمی‌دهد. آنچه موجب شد ملت ایران در انقلاب اسلامی پیروز شود، آنچه موجب شد حتی در صحنه‌های رویارویی ما با امریکایی‌ها، آنان به تأمل وا داشته شوند، قدرت نرم ماست، نه قدرت سخت ما. البته من اصلاً قدرت سخت را نادیده نمی‌گیرم و معتقدم باید به‌عنوان یک ابزار حیاتی به آن توجه کنیم، اما نقطه قوت ما، قدرت نرم ماست.»

✅ کسانی ممکن است این عبارات و کل مصاحبه را مهم نشمارند اما برای من که خودم اهل گفتن و نوشتن در عرصه عمومی هستم، می‌دانم که این عبارات در چه مسیری از زندگی و کار فکری تولید می‌شوند و گوینده برای بیان‌شان چه ملاحظاتی دارد و گاه چه هزینه‌ها می‌پردازد. تصور می‌کنم باید این گونه ورودها به میدان گفت‌وگو را جدی گرفت و از فرصت آن برای ترمیم فضای سیاسی و کاستن از دوقطبی‌ها استفاده کرد.

✅ این گونه مصاحبه‌ها نشان‌دهنده تحولاتی در اندیشه‌ها نیز هستند و از بازنگری‌های عمیق‌تری حکایت می‌کنند. امیدوارم بسیاری این مصاحبه را از باب تعمیق گفت‌وگو، کنار گذاشتن تصورات قالبی پیشین و از مسیر فرصت‌هایی که در آن برای کاستن از تنش‌های مخرب به حال جامعه، سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایرانی است بنگرند.

پی‌نوشت
#مرتضی_گلپور را بیش از پانزده سال است می‌شناسم و به تدریج به روزنامه‌نگاری اندیشه‌ورز تبدیل شده است. بسیار می‌خواند، ایران را از عمق جان دوست دارد، فکور است و به اندازه کافی برای روزنامه‌نگار واقع‌بین اخلاقی شدن شجاعت دارد. امیدوارم روزی او را در قامت روزنامه‌نگاری ببینیم که تسهیل‌گر گفت‌وگوی اجتماعی، سیاسی و توسعه ارتباطات فکری و ثبت تاریخ در قالب اندیشه‌ها در ایران امروز است.

(اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید.)

@fazeli_mohammad