مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت چهارم. (محمد فاضلی - دولت روحانی

مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت چهارم. (محمد فاضلی - دولت روحانی

مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت چهارم
من در اواخر دی‌ماه مصاحبه‌ای با خبرنگار ایرنا انجام دادم که در نهایت متن بسیار مفصلی شد و در تاریخ ده بهمن 1395 منتشر گردید (http://www.irna.ir/fa/News/82406185/). گزیده‌های این مصاحبه‌ را در چند قسمت منتشر می‌کنم. (محمد فاضلی - @fazeli_mohammad)

ایده‌های دولت روحانی
✍دولت روحانی ضمن اینکه همه ایده‌های دولتهای قبلی را در خود هضم و جذب کرده، ایده‌های جدیدی هم دارد. منتهی این ایده‌ها به اندازه ایده‌های قبلی بدیع یا شعارگونه نیست. ایده مهمی که دستمالی نشده باشد باقی نمانده است. منظورتان اگر این است که ایده‌ای برای توسعه سیاسی نیست، من چنین تصوری ندارم. مسأله این است که چقدر می‌توان این ایده را طرح و دنبال کرد.
✍چطور می‌توان گفت دولتی که در آن منشور حقوق شهروندی را به امضای رئیس جمهور رسیده است، ایده توسعه سیاسی ندارد.
✍ایده دیگر این دولت، تعامل سازنده با دنیا بود. دنبال آن هم رفت و آنرا در مهم‌ترین پرونده سیاست بین‌المللی کشور یعنی برجام اجرایی کرد. آیا برخی این را درک نمی‌کنند که ایده تعامل سازنده با دنیا چقدر ایده بزرگی است؟! اگر دولتی فقط همین یک ایده را داشته باشد نمی‌توان گفت فاقد ایده است.
✍شما ممکن است بگویید تعامل سازنده ایده دولت آقای خاتمی هم بوده است. بله درست می‌گویید اما مگر چند ایده کلان وجود دارد که دنبال شود؟ هیچ ایرادی هم ندارد که دولت‌ها ایده‌های یکدیگر را پی بگیرند و تکمیل کنند. ایده عدالت در دولت‌های آقای احمدی‌نژاد مطرح شده و به جایی هم نرسیده است. آیا باید ایده عدالت را رها کرد؟ عدالت از اول با انسان همراه بوده و خواهد بود.
✍دولت ایده محیط زیست پایدار را هم دارد. کدام دولت تاکنون به اندازه دولت یازدهم درباره محیط زیست صحبت کرده است. آب و محیط زیست دو پایه برنامه ششم توسعه است. این دولت اگر فقط همین ایده محیط زیست را هم داشت آنقدر ارزشمند بود که پای آن بایستیم.
دولت روحانی اصلا دولت بی‌ایده‌ای نیست. مشکل دولت ایشان برآمدن در یک شرایط طوفان‌زده و قرار گرفتن در طوفان‌های پیاپی بعدی است. طوفان اقتصادی برآمده از جامعه‌ای به شدت قطبی شده؛ طوفان اجتماعی ناشی از انباشت ناکارآمدی‌های گذشته؛ طوفان سیاسی ناشی از زخم‌های هنوز التیام‌نیافته رخدادهای سال 88، و شکاف عظیم دولت-ملت که هر سیاستمداری را در موقعیت‌های متناقض قرار می‌دهد؛ و مهم‌تر از همه احساس ناامیدی و سرمایه اجتماعی از دست رفته که امکان همکاری و مشارکت برای حل مسائل را تضعیف کرده است.

عصر هم‌آیندی بحران‌ها
✍ما الان در داخل کشور در وضعیتی هستیم که من به آن لقب «همايندي بحران‌ها» می‌دهم. این ناشی از همزمانی چند رخداد مهم است، یعنی همه با هم می‌آیند.
✍انباشت بیکاری یعنی انباشت مطالبه شغل. انباشت بحران محیط زیست یعنی انباشت مطالبه زندگی سالم. انباشت آسیب‌های اجتماعی یعنی انباشت مطالبه زندگی اخلاقی. این دولت در عصر هم‌آیندی بحران‌ها قوه مجریه را در دست گرفته است. همه این بحرانها به سمت دولتی سرازیر شده اند که به علت تحریم بودن و سقوط قیمت نفت، به منابع مالی کمتری نسبت به گذشته دسترسی دارد.

تشدید منازعه سیاسی
✍شما در دوران جنگ، دوران آقاي هاشمي و خاتمي نمي‌ديديد كه امروز وزير امور خارجه در يك جلسه محرمانه صحبت كند و فردا سخنانش توسط رقيب منتشر شود. اين سطح از عدم انسجام و شكاف بين نخبگان اجازه انعقاد هيچ ايده‌اي را نمي‌دهد. شکاف سیاسی به حد خطرناکی رسیده است.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
✍قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات يكي از مترقي‌ترين قانون‌هايي است كه در كشور به تصويب رسيده است. دولت و وزير ارشاد به نظر من اگر فقط پاي همين قانون بايستند و آنرا اجرا كند اتفاق بزرگي در كشور خواهد افتاد.
✍قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات چه كار مي‌كند؟ اين قانون، انحصار اطلاعات را كه يكي از پايه‌هاي قدرت سیاسی نامتوازن با جامعه است و توان آن‌را براي فريبكاري به شدت افزايش مي دهد فرو مي ريزد. معناي ديگر قانون دسترسي آزادنه به اطلاعات، توانمندسازي جامعه است. https://telegram.me/fazeli_mohammad