آقای مسئول بخوان و نگذار مردم بسوزند.. محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

آقاي مسئول بخوان و نگذار مردم بسوزند

محمد فاضلي – عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي

✅ کلينيک سينا منفجر شد و تاکنون نوزده نفر جان باخته‌اند. سه‌ونيم سال پيش هم ساختمان پلاسکو فروريخت و کم‌وبيش همين تعداد انسان جان باختند. آقاي شهردار، آقاي قوه قضائيه، آقاي مسئول ... من عضو کميته ملي گزارش ملي پلاسکو بودم و اکنون که هيچ سخني از عمدي بودن و خرابکاري گفته نشده، و از سويي قديمي بودن ساختمان مطرح شده است، کم‌وبيش مي‌توانم تصور کنم در پس آن يک لحظه که انفجار صورت گرفته، چه تاريخي از بي‌توجهي، قصور، ناکارآمدي و ناديده گرفتن استانداردهاي ايمني خفته است. خوشبختانه همه اين نوع قصورها و ناکارآمدي‌ها در جايي مستند و مکتوب شده است.

✅ آقاي مسئول، بخش عمده پاسخ‌ها درباره حادثه کلينيک سينا در #گزارش_ملي_پلاسکو آمده است. #پلاسکو و #سينا مثل هزاران نمونه ديگر ساختمان‌هايي هستند که مردم اين شهر، و مردمان اين کشور هر رو ز به آن‌ها رفت و آمد مي‌کنند و استانداردهاي ايمني در اداره آن‌ها هيچ جايي ندارند. داستان اين بي‌توجهي‌ها يا همان بازي با مرگ در اين نوع ساختمان‌ها در آن گزارش به تفصيل آمده است.

✅ آقاي شهردار، آقاي قوه قضائيه، آقاي دولت، آقاي مسئول هر که هستي، هزاران پلاسکو و سينا در گوشه گوشه اين کشور فعال هستند. مجهز نبودن آن‌ها مطابق استانداردها در گزارش کارگروه آتش و کارگروه مديريت بحران گزارش ملي پلاسکو آمده است. بررسي مسئوليت‌هاي حقوقي همه دستگاه‌هاي مسئول در قبال ايمني آتش و چنين حوادثي در گزارش هفتصد صفحه‌اي کارگروه حقوقي گزارش ملي پلاسکو آمده است. گزارش بررسي فرهنگ ايمني و جاي نداشتن ايمني در نظام ذهني ايرانيان در گزارش کارگروه اجتماعي و فرهنگي گزارش ملي پلاسکو آمده است.

✅ آقاي شهردار، آقاي مسئول، آقايي که دستت مي‌رسد تا کاري کني آدم‌ها وسط آتش زجرکش و از انفجار تکه پاره نشوند، به کارشناسانت بگو آن گزارش را بخوانند، بگو نقص‌هايش را هم برطرف کنند، اما نگذار خاک بخورد. اين همه به در و ديوار شهر نصيحت مردم مي‌چسبانيد، پند و نصيحت اخلاقي به خورد مردم مي‌دهيد، براي ايمني هم همين قدر ارزش قائل شويد. آقاي مسئول آن گزارش براي خاک خوردن تهيه نشد و نه براي آن‌که هر وقت فاجعه‌اي پيش مي‌آيد، وجود آن گزارش را يادآور شویم. تهيه شد تا نظام حکمراني شهري و ملي که به اندازه نصيحت کردن مردم مسئول ايمني هم هست، ياد بگيرد، از گذشته بياموزد.

#پلاسکو_را_فراموش_نکنيم

#گزارش_ملي_پلاسکو

#ايمني_آتش

(اگر مي‌پسنديد به اشتراک بگذاريد.)

@fazeli_mohammad