ارزیابی یا باج‌خواهی. (محمد فاضلی)

ارزیابی یا باج‌خواهی
(محمد فاضلی)
✅ آقای محمدعلی وکیلی یکی از نمایندگان لیست امید در مجلس شورای اسلامی در «نشست ستاد خبری فضای مجازی» ستاد آقای روحانی گفته‌اند: «از ۱۸ وزیر کنونی ۶ وزیر از ۵ نمره ۳.۷ گرفتند و از نظر ما کاملاً موفق بودند. ۵ وزیر ضریب ۲.۵ تا ۳.۷ گرفتند. ۷ وزیر نمره زیر متوسط را دارند و ما به آن‌ها مجدداً رای نخواهیم داد.»
✅ گفته ایشان دو سویه کاملاً متعارض دارد. سویه مثبت آن است که باور کنیم سازوکار دقیقی برای ارزیابی عملکرد وزرا در مجلس یا فراکسیون امید وجود داشته و وزرا بر اساس شاخص‌های دقیقی ارزیابی شده‌اند و نمرات ارائه‌شده حاصل این ارزیابی است. پذیرش این سویه بدان معناست که امروز گزارش‌های دقیقی درباره عملکرد وزرا نزد آقای وکیلی و اعضای فراکسیون ایشان وجود دارد. شفافیت (یکی از محورهای اصلاح‌طلبی و فراکسیون منتسب به اصلاح‌طلبی) و وظیفه نمایندگی از جانب مردم، حکم می‌کند آقای وکیلی و همکاران تهیه‌کننده این گزارش‌ها در اسرع وقت و پیش از تعیین اعضای کابینه این گزارش‌های ارزیابی و معیارهای ارزیابی را منتشر کنند که در نوع خود اقدامی اصلاح‌طلبانه، کمک به رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا، و افزایش ظرفیت دولت و ملت برای اصلاح حکمرانی خواهد بود.
✅ سویه منفی این گفته آن است گزارش ارزیابی و سازوکاری برای این کار وجود ندارد؛ آقای وکیلی هم نمایندگی هیچ گروه ارزیابی‌کننده‌ای را ندارد، و اگر هم داشته باشد، ارزیابی صورت‌گرفته کاری ذهنی و بر اساس علائق و منافع شخصی نمایندگان بوده است.
✅ نمایندگان مجلس خواسته‌های متعددی از وزرا دارند. تخصیص اعتبار به حوزه انتخابیه، افتتاح پروژه، گماشتن نزدیکان نمایندگان در هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی، همراه بردن نمایندگان به سفرهای خارجی، عضو کردن نمایندگان در شرکت‌های تحت پوشش وزارتخانه‌ها، دادن وام به معرفی‌شدگان از سوی نمایندگان، همراهی وزرا با طرح‌های تأمین‌کننده منافع خاص نمایندگان مجلس، گروکشی مطالبات در مقابل طرح سؤال و استیضاح وزرا و از این دست خواسته‌ها و مطالبات تنها شماری از فرمایشات نمایندگان مجلس برای وزراست. ممکن است خدای ناکرده همان وزرایی که در ذهنیت آقای وکیلی و دوستان‌شان نمره مقبول نیاورده‌اند، همان کسانی باشند که کمتر تن به این مطالبات داده‌اند. این سویه منفی اگر در میان باشد، یعنی ارزیابی به‌کار نیست، بلکه باج‌خواهی در میان است.
✅ نمایندگان وقتی نام هفت وزیر ناموفق را عیان نمی‌کنند، آدم احساس می‌کند تعمدی در کار است که هر وزیری از بیم آن‌که نکند جزء هفت وزیر ناموفق تلقی شود، بازار لابی‌گری را داغ‌تر کند و در نتیجه امتیازهای بیشتری واگذار کند. انشاءالله که این گونه نیست.
✅ من امیدوارم همان سویه مثبت قضیه درست باشد و اگر چنین است، شاهد انتشار گزارش‌های فراکسیون امید و شاید کل مجلس از عملکرد تک‌تک وزرا باشیم. حق مردم است که ارزیابی نمایندگان‌شان از عملکرد وزرای دولت را بدانند. این کار به اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر است.
#ارزیابی_یا_باج‌خواهی
#ارزیابی_عملکرد_وزرا
(اگر این متن را می‌پسندید، برای دیگران نیز ارسال کنید.) @fazeli_mohammad