گفت‌وگو از که آموختی؟ از ناسزاگویان. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

گفت‌وگو از که آموختی؟ از ناسزاگویان
(محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
فیلم «مادرکشی» ساخته کمیل سوهانی مستندی درباره سیاست‌گذاری کلان آب در ایران است. این فیلم احتمالاً صدها نمایش عمومی در ایران و حتی مواردی خارج از ایران داشت و هزاران متن درباره آن نوشته شد. من زمانی که فیلم ساخته شد معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بودم، مرکزی که حمایت مالی این فیلم را بر عهده داشت؛ ولی هیچ‌گاه وارد گفت‌وگویی درباره فیلم و حواشی آن نشدم، تا امروز متنی را برایم ارسال کردند که فردی – روی تلگرام اسمش «رامبد ناصری» است - در جواب دعوتم برای گفت‌وگو درباره آب نوشته است. فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که پاسخ برخی نقدها درباره فیلم مادرکشی داده شود. بد نیست شیوه سخن گفتن برخی مدعیان خبرگی و نخبگی را هم بشناسیم. «سه‌نقطه‌ها»ی متن، ناسزاها و اسامی افراد است، بازنشرشان دور از اخلاق است.
متن با امضای «امضاء: منتخبی از اکثریت خاموش بدنه وزارت نیرو و توابع» در پاسخ متن «بیایید درباره آب گفت‌وگو کنیم» (https://t.me/fazeli_mohammad/1265) نوشته شده است. پاسخم به ایشان طولانی است و در یک پست تلگرامی نمی‌گنجد و به ناگزیر در لینک انتهای این پست آمده است. البته مواردی درباره شبکه شمس (npps.ir) و طراحان بخش فوق‌توزیع هم در متن هست که ربط آن‌ها با فیلم مادرکشی را درنیافتم. متن اگرچه بیشتر ناسزانامه‌ است، اما بهانه‌ای برای گفت‌وگو هم هست.
—---------—
بسمه تعالی
آقای محمد فاضلی، اخیرا متنی منتسب به شما در فضای مجازی منتشر شده که طی آن، با بیان دلخوری دبیر «اجلاس هم‌اندیشی وزارت نیرو با اساتید و خبرگان علوم آب و محیط‌زیست» در مورد عدم مشارکت خبرگان صنعت آب کشور، در این اجلاس اظهار کرده‌اید که سابقه گفتگو در حوزه آب دارید و باید همه به میدان بیایند تا نابخردی‌های گذشته را بازبینی کرده و طرحی نو در اندازند.
در این مجال به اختصار، چند نمونه از آنچه که گفتگو نامیده‌اید را یادآوری می‌کنیم، بلکه روشن شود چرا خبرگان صنعت آب در خیمه‌شب‌بازی شما مشارکت نمی‌کنند. شما درباره آب، گفتگو نمی‌کنید. تهمت می‌زنید، از طریق جوانک هتاک پیاده نظام‌تان در بخش فیلمسازی، فحش می‌دهید. به تلاشگران عرصه آب کشور از زبان ... گفتید: جنایت کار. با زبان «رفیق NGO باز» شهرت‌طلب‌تان، دروغ می‌گویید. او نخبگان عرصه برنامه‌ریزی منابع آب کشور را، کاریکاتوریست نامید. شما را به گفتگو با کاریکاتوریست جماعت، چه کار؟ با مقاله‌نویسان بودجه‌گیر از مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد، مشغول باشید.
به بیسواد ولگردی مانند ... تریبون می‌دهید تا حنجره ناپاکش را علیه طرح غرورانگیز گتوند، باز کند. یا در مورد شاهکارهای مهندسی در سد داریان، همسو با آن سوی آبها، نعره بکشد. کدام دغدغه ایران؟ این دغدغه، دغدغه لندن است، نه ایران.
خاطرتان نیست آن «موی‌سپید ...» در «دروغ‌واره مادرکشی» که با سفارش و پول شما ساخته شد، تقاضا کرد تا سدسازان را به بیابان بفرستند و دورشان را خط بکشند تا هی سد بسازند و هی خراب کنند؟ خاطرتان نیست؟ خبرگان و قدیمی‌های صنعت آب، الان همانجا هستند. در اثر فرایندی که نامش را گفتگو می‌گذارید، به همانجا تبعید شده‌اند.
شایسته است نگاهی به حاصل عملکرد آنچه که گفتگو می‌نامید، بیندازید. در npps.ir جستجو کنید. در بخش آب، جز مشتی «آنارشیست رسانه‌گرد»، مانند ... شخص دیگری هم حضور دارد؟ این چه مدل گفت‌وگویی است که از دیدگاه دگراندیشانه، هیچ کس حضور ندارد؟ چرا هرکس برای دیدگاه شما هورای داغ‌تری بکشد، حضور دارد؟ پرسیده‌اید که چرا؟ پرسیده‌اید که الان طراح پتوی رسی سد گتوند کجاست؟ کدام کشور نازش را خرید و (در حالی که به شما و حلقه تنگ گفتگوکنندگان‌تان می‌خندید) برد؟ کجاست؟ چرا وحشت دارید که بپرسید؟ این همه سال از آبگیری گتوند گذشت. کدام دشت شوره‌زار شد؟ چرا وجودش را ندارید که بپرسید؟ بقیه کجا هستند؟ طراحان بخش فوق‌توزیع در صنعت برق الان کجا هستند؟ شما بمانید و همان‌ها که هر روز لایک نثارتان می‌کنند و هورا می‌کشند.
خبرگان صنعت آب، به شما اعتماد ندارند، بس که دروغ اشاعه داده‌اید.
امضاء: منتخبی از اکثریت خاموش بدنه وزارت نیرو و توابع
—---------------—
لینک پاسخ به متن فوق
https://goo.gl/tDmbsQ