تبریک و دعای سال نو: زندگی‌ات بدون «هر ویروس».. محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

تبریک و دعای سال نو: زندگی‌ات بدون «هر ویروس»

محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

✅ چند ساعتی است فکر می‌کنم یک جواب جدی غیرتعارفی و یک دعای خوب برای پاسخ دادن به پیام‌های تبریک دوستان چیست. کرونا به یافتن پاسخ کمک کرد.

✅ برخی خصیصه‌های مهم ویروس - همین کرونای خودمان - پنهان بودن، دوره نهفتگی و حمل ویروس بدون علامت بیماری، قابل انتقال بودن، تکثیرپذیر بودن، سوار شدن بر سلول‌های سالم و در نهایت کشنده بودن است.

✅ خودمان حالا بنشینیم و تأمل کنیم که چند نوع ویروس در همه ابعاد زندگی ما وجود دارد. ویروس اوصاف اخلاقی بد که در ظاهرمان آشکار نیستند، بدون علامت بیمارمان می‌کنند و به یکدیگر منتقل می‌کنیم.

✅ ویروس قوانین و سیاست‌های نادرست که برای دوره‌ای گاه مدید پنهان هستند ولی ذره ذره بنیان‌های عقلانی زندگی را آلوده می‌کنند، بیماران خودشان را تکثیر می‌کنند و وقتی می‌ترکند و بدن جامعه را می‌گیرند، کشنده می‌شوند.

✅ ویروس، قوانین، رویه‌ها و کردارهای اداری، سیاسی، علمی، دینی و ... مزمن‌شده که همه‌گیر شده‌اند و بی‌سر و صدا قربانی می‌گیرند. قربانیانی که حتی نمی‌فهمیم با کدام ویروس به فنا رفته‌اند. ویروس‌هایی که سلول سلول، حیات فردی و جمعی ما را می‌کشند.

✅ فکر می‌کنم در این سال کرونایی، دعای تبریک سال نو می‌تواند باشد: زندگی بدون «هر ویروس». نابودی برخی ویروس‌ها در زندگی شخصی خودمان ممکن است و برخی دیگر باید در حیات جمعی ما از بین بروند. ویروس‌هایی که باید برای آشکار شدن‌شان تلاش کنیم، جلوی تکثیرشان را بگیریم و فرد و جامعه را در برابرشان ایمن سازیم.

😊 سال نو مبارک، زندگی‌تان بدون «هر ویروس».

کانال #دغدغه_ایران
@fazeli_mohammad