👆👆👆👆👆👆👆.. گزارش روزنامه شرق از اکران مستند «مادرکشی» در سینما هلال اهواز. سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

👆👆👆👆👆👆👆

@madarkoshi
◼️ گزارش روزنامه شرق از اکران مستند "مادرکشی" در سینما هلال اهواز
سه شنبه 21 اردیبهشت 1395

◀️ درحالی‌که این روزها انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به دغدغه مهم آگاهان عرصه آب و فعالان محیط زیست بدل شده است، دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال‌کالج لندن به دعوت تشکل‌های محیط‌زیستی و سازمان آب و برق خوزستان به اهواز آمد تا در کنار نمایش فیلم مستند مادرکشی، که به تعبیری گزارشی دردناک از وضعیت حکمرانی آب در ایران است، از باورها و تفکرات غلط در حوزه مدیریت منابع آب و از نگرش غلط نسبت به توسعه و مدرنیته بگوید. از تفکر غالب مهندسی که راه چاره را تنها در استفاده افراطی از تکنولوژی می‌بیند. از غلبه تفکر سازه‌ای که نماد غرور است و سمبل توسعه را در طرح‌های بزرگ به‌چشم‌آمدنی می‌داند.

◀️ او در این مراسم سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «اگرچه نگرش افراطی به سدسازی‌ها امروزه از سوی وزارت نیرو به مدد هزینه‌هایی چون خشک‌شدن تالاب‌ها و پدیده ریزگرد موردبازنگری قرار گرفته اما درس چندانی از این موارد و تجربه‌های جهانی گرفته نشده، به طوری که از سدسازی به طرح‌های بزرگ و دهان‌پرکنی چون انتقال بین‌حوضه‌ای و شیرین‌سازی آب و دستیابی به آب‌های ژرف روی آورده می‌شود بدون آنکه توجه شود ماهیت همه اینها یکی است و در استفاده افراطی و بی‌ضابطه از تکنولوژی، هیچ فرقی بین چاه عمیق و پمپ نیست و همین می‌شود که ما از یک طرف آب‌های سطحی در تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشک می‌کنیم و از طرف دیگر باعث افت آب‌های زیرزمینی و نشست زمین می‌شویم.

◀️ باید توجه کرد که نتایج تحقیقات من و دیگر کارشناسان این حوزه به طور مشخص در رابطه با حوضه آبریز زاینده‌رود نشان می‌دهد انتقال آب به این منطقه، محرک توسعه و باعث افزایش تقاضا بوده است. یعنی به جای کنترل تقاضا و منابع آب و مدیریت توسعه، عطش این منطقه را افزایش داده به‌طوری‌که ادامه این روند به وابستگی کامل این منطقه به تزریق آب از خارج از حوضه می‌انجامد که در درازمدت به زیان این منطقه خواهد بود. در واقع باید دانست اگرچه انتقال آب در وهله اول به زیان مناطق مبدأ و پایین‌دست مانند خوزستان است اما با وابسته‌کردن و ایجاد تقاضای اضافی، ضررهای جبران‌ناپذیری در مقصد باقی خواهد گذاشت. از این رو انتقال آب به اصفهان، یزد، کرمان، سمنان و دریاچه ارومیه، مشکلی محلی و منطقه‌ای نیست بلکه تمام کشور را درگیر خواهد کرد».

🔴 او با بیان اینکه بسیاری از سوءمدیریت‌ها در حوزه آب با وجود اشتباهات فراوان مدیریت، خارج از این حوزه و در سطوح دیگر مدیریتی گرفته یا تحمیل شده است، افزود: «باید دید چه مقدار از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، آمایش سرزمین، احداث سدها، راه و شهرسازی، نرخ رشد جمعیت و... در خارج از حوزه مدیریت آب گرفته شده و چه تأثیراتی بر این بخش داشته است».

🔴 مدنی با بیان اینکه خشک‌سالی امروز ما خشک‌سالی آب‌وهوایی و هیدرولیکی نیست بلکه خشک‌سالی اقتصادی- اجتماعی است، افزود: «خشک‌سالی اقتصادی- اجتماعی به معنی ورشکستگی آب است. یعنی نیازها و رشد تقاضای ما از توان منابع آبی‌مان پیشی می‌گیرد. این مسئله حتی در مناطق پرآب هم رخ داده است. بی‌توجهی به این مسئله باعث می‌شود درحالی‌که قدرت خشک‌سالی اخیر کمتر از خشک‌سالی‌های اواخر دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠ بوده، یکباره سیستم آب ما به دلیل برداشت بیش از اندازه ناشی از درک غلط از توسعه از پا درمی‌آید و ما با خشک‌شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و افت آب‌های زیرزمینی مواجه می‌شویم».

🔵 مدني افزود: خوزستان تأمین‌کننده بخش زیادی از انرژی کشور است اما مشکلات مثال‌زدنی در حوزه آب به‌ویژه آلودگی منابع آب دارد که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است؛ باید توجه همه به این نکته جلب شود که نه‌تنها انتفاع از منابع خوزستان، که مشکلاتی چون پدیده ریزگردها و مصائب کشاورزانش هم مسئله ملی است. به همین دلیل مردم خوزستان باید در مقابل طرح‌های توسعه و سدسازی به صورت مستدل و علمی اعتراض کنند و در ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی و آگاهی‌بخشی بکوشند».