این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
آمریکا، جورج فلوید و ما.. محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
آمریکا، جورج فلوید و ما
محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ ماجرای جورج فلوید، سیاهپوست مقتول به دست پلیس آمریکا چند نکته را یادآوری میکند.
✅ یک. انباشت و مزمن شدن نابرابری بالاخره برای جوامع و حکومتها مشکلساز میشود حتی اگر مدت زمان زیادی به تعویق افتد.
✅ دو. نابرابری یکی از خصایص انسان یعنی حساسیت به تحقیر شدن را فعال کرده و نمیتوان این خصیصه را زیر لایهای حتی قطور و پر زرق و برق از رشد فناورانه و ثروت با توزیع نامتوازن دفن کرد.
✅ سه. خشونت حکومت در جوامع نابرابر و مستعد تنش، بالاخره بروز میکند. پلیس آمریکا این روزها اقدامات خشنی انجام میدهد که در چند دهه گذشته دولت و وزارت خارجه این کشور سایر دولتها را از انجام آنها منع کردهاند. پلیس در جامعه نابرابر ملتهب در نهایت سکه خشونت ضرب میکند.
✅ چهار. این که پلیس آمریکای مدعی مهد دموکراسی و آزادی و مدارا هم خشونت میورزد، هیچ مشروعیتی برای خشونت ایجاد نمیکند. خشونت پلیس آمریکا محکوم و غیرانسانی است و مجوزی برای خشونت ورزیدن سایر کشورها یا توجیه خشونت نیست.
✅ پنج. ارزشهای آزادی، عدالت، مدارا و عدم خشونت قائم به خود و به دلیل نفس خودشان موجه هستند. لازم نیست دفاع از آزادی، مدارا و نفی خشونت را به تعهد آمریکا یا هر کشور دیگری به این ارزشها متکی سازیم. آمریکا یا کل غرب و جهان هم که این ارزشها را نقض کنند از اهمیت و مطلوبیت آنها کاسته نمیشود. نقض حقوق اساسی انسان در هر کشوری نادرست و غیرانسانی است، فرقی هم بین آمریکا، ایران، فنلاند یا یمن نیست.
✅ شش. نقض ارزشها و حقوق انسانی در آمریکا، تصویر زشتی از این کشور به جهان مخابره کرده است. چنین صحنههایی در ایران ما هم تصویر زشتی از ما به جهان مخابره میکند.
✅ هفت. مسأله امروز آمریکا، انباشت انواع نابرابریها و تحقیر ناشی از آنها علیه شهروندان است. آمریکا نمیتواند این بحران و البته مساله مزمن را به دیگران فرافکنی کند. این قاعده برای کشورهای دیگر و از جمله ما نیز صادق است. ما نیز در چنین لحظاتی از بحران، نتیجه آنچه را کِشت کردهایم درو میکنیم. البته ما در منطقهای مملو از بحرانهای سیاسی و اجتماعی زندگی میکنیم و در کانون خصومت خارجی هستیم، اما کانون مولد بحرانهای سیاسی و امنیتی سیاست، اقدامات و کنش خودمان است. ما هم درد عمیق و رو به افزایش نابرابری داریم.
✅ هشت. همه کشورها در این شرایط حق دارند کردار دولت آمریکا را سرزنش کرده و دولت این کشور را به رعایت حقوق شهروندانش دعوت کنند و تا حد ممکن در سازمانهای بینالمللی حقوق بشر، این کشور را تحت فشار بگذارند.
✅ نه. انصاف و درس آموزی از دیگران حکم میکند قوت های همه جوامع و حکومتها را دید و در آینده کردارهای مثبت دولت، جامعه مدنی و فعالان سیاسی و اجتماعی این جامعه در مقابله با خشونت پلیس و اجرای عدالت را نیز به اندازه این لحظههای بحرانی دید و از منظر درس آموزی مشترک جوامع انسانی از یکدیگر، به این وجوه مثبت نیز توجه کرد.
(اگر میپسندید به اشتراک بگذاريد.)
@fazeli_mohammad