‍ ‍ ‍ درباره اشتباهات و دست‌آوردهای گذشته گفت‌وگو کنیم

‍ ‍ ‍ درباره اشتباهات و دست‌آوردهای گذشته گفت‌وگو کنیم
(محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
✅ مردادماه 1397 گفت‌وگویی یک ساعته در کافه خبر پیرامون مسائل آب و انرژی انجام دادیم که حاصل کار به تازگی منتشر شده است. من کماکان معتقدم تا زمانی که اشتباهات گذشته را نپذیریم، به صراحت درباره آن‌ها سخن نگوییم، داده‌ها و اطلاعات درباره گذشته و حال را شفاف نکنیم، کسانی مسئولیت نپذیرند و برنامه اصلاح بر مبنای این فرایند طی نشود، چیزی اصلاح نخواهد شد. هر کسی هنوز به طریقی از گفت‌وگو و شفاف‌سازی گذشته طفره می‌رود. اکثریت دوست دارند چیزهایی را جارو کنند زیر فرش زمان و هزینه‌ای نیز پرداخت نشود. این راه اصلاح مشکلات جامعه ایران نیست. دست‌آوردهای گذشته را نیز نباید زیر فرش جارو کنیم و نادیده بگیریم. گذشته ترکیبی از اشتباهات و دست‌آوردهاست، هیچ کدام را نباید از دایره بررسی بیرون گذاشت.

✅ دوستی چندی پیش جمله‌ای را به نقل از لنین (رهبر انقلاب کمونیستی روسیه در 1917) برایم نوشت که خیلی معنادار است. لنین گفته «قدرت از محروم ساختن دیگران در خلوت تصمیم‌گیری سرچشمه می‌گیرد.» مهم نیست این جمله را لنین گفته یا نگفته، اما منطق‌اش درست است. شکل مهمی از قدرت، محصول محروم کردن دیگران از ورود به خلوت تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری در خلوت، بدون گفت‌وگو، فاقد شفافیت، بدون ارزیابی پی‌آمد و دور از نظارت عمومی منشأ بخش مهمی از قدرت است. اصرار بر گفت‌وگو، این خلوت قدرت را تحت فشار قرار می‌دهد.

✅ ویدئویی یک دقیقه‌ای از این گفت‌وگو درباره آب و انرژی را در زیر این یادداشت می‌بینید و برای خواندن متن گفت‌وگو و مشاهده ویدئوی کامل، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

✅ لینک متن گفت‌وگو: https://www.khabaronline.ir/detail/804140

✅ لینک ویدئوی گفت‌وگو: https://www.khabaronline.ir/detail/803944

(این متن را اگر می‌پسندید، برای دیگران نیز ارسال کنید.)
@fazeli_mohammad