این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
کنش سازنده انجمن جامعهشناسی ایران در بحران کرونا.. محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
کنش سازنده انجمن جامعهشناسی ایران در بحران کرونا
محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ انجمن جامعهشناسی ایران در تاریخ 18 فروردین 1399 با ارسال نامهای (متن نامه) به: 1. رئیس انجمن جامعهشناسی بینالمللی؛ 2. رئیس انجمن جامعهشناسی اروپا، 3. رئیس انجمن جامعهشناسی آمریکا، 4. رئیس انجمن مطالعات خاورمیانه، خواستار کنش یکپارچه و حمایت آنها از کاهش و لغو تحریمها علیه ایران شده است. بخشهای از نامه:
✅ «این پاندمی که جامعه ایرانی را فرا گرفته است همراه با تشدید تحریمها، اقتصاد ایران با رکود عمیقی روبرو کرده است که زندگی ۸۰ میلیون ایرانی به مخاطره میاندازد. تحریمهای اقتصادی بر همه اثر میگذارند اما آثار آن بر افراد دارای درآمدهای پایین به مراتب بیشتر است، زیرا در مواجهه با تهدیدهای معیشتی، آنها را وادار میکند که در بحران سلامت عمومی به کار در شرایط غیرایمن ادامه دهند.
مطالعات همکاران ما درباره روند تحولات بودجه دولت ایران نشان میدهد که در سالهای گذشته، بخشی از منابعی که در اثر لغو تحریمها در اختیار ایران قرار گرفت بود، در بخش بهداشت و درمان و گسترش بیمههای سلامت، سرمایهگذاری شد. اما خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای جدید توسط دولت ترامپ باعث شده این سرمایهگذاریها با کاستیهایی مواجه شود. این تحریمها ... زیرساختهای دریافت کمکهای متعارف انساندوستانه و سلامت عمومی و خرید دارو و تجهیزات پزشکی را هم در عمل مشکل و گاه ناممکن کرده است.
انجمن جامعهشناسی ایران، از همان روزهای ابتدای تأسیس به چالشهای اجتماعی و از جمله مسائل مرتبط با حکمرانی دموکراتیک و سلامت عمومی پرداخته است و برای نقد و تحلیل آنها از همه امکانات موجود در دانشگاه و حوزه عمومی بهره برده است. همچنین ما همیشه نسبت به کاستیها و محدودیتهای داخلی کاملاً آگاه بوده، و همواره از یک موضع انتقادی در جهت مداخله سازنده برای اصلاح آنها کوشیدهایم. با این حال، تحریمها، به خصوص در شرایط بحران ناشی از شیوع کرونا از توان ما برای اثربخشی انتقادی و سازنده در سطح جامعه میکاهد.
امروز بیش از هر زمان دیگری ما به همبستگی انسانی و کنش هماهنگ نیاز داریم. هر چه جهان پیوستهتر میشود، مشکلات ما هم بیشتر به هم پیوند میخورد، و همکاری جهانی ما برای پرداختن به آنها ضرورت بیشتری پیدا میکند. انجمن جامعهشناسی ایران به عنوان یکی از بهرهمندان از میراث مشترک تاریخی جامعهشناسی و یکی از وارثان دغدغه اصلی این علم نسبت به صلح، عدالت و رفاه انسانی، امیدوار است در تلاش خود برای کاهش دشواریهای موجود و حفظ نقش اثربخش اجتماع علمی جامعهشناسان در مقابله با این مسائل، از حمایت همکاران بینالمللی خود برای لغو تحریمهای اقتصادی برخوردار باشد.»
⭕️ گیرندگان نامه نیز به آن پاسخ مثبت نشان دادهاند. دکتر ساری حنفی رئیس انجمن بینالمللی جامعهشناسی در پیامی نوشته است: «ما در انجمن بینالمللی جامعهشناسی در حال آماده کردن بیانیهای علیه همه تحریمهای اقتصادی هستیم و امیدوارم به زودی شما خبرش را از ما بشنوید. کمیته فرعی حقوق بشر ما سخت مشغول کار روی این بیانیه است.»
⭕️ خانم مارتا سولر رئیس انجمن جامعهشناسی اروپا پاسخ گفته است: «انجمن جامعهشناسی اروپا از اینکه حقوق بشر همه جا رعایت شود حمایت میکند و برای موضعگیری درخصوص هر نوع تحریم در دوره پاندمی کار خواهد کرد؛ در این دوره ما بیش از هر وقت دیگری به همبستگی جهانی نیاز داریم.»
⭕️ مایکل بورووی هم که ریاست انجمن جامعهشناسی آمریکا و انجمن بینالمللی جامعهشناسی را در سابقه حرفهای خود دارد و در زمان ریاستش بر انجمن بینالمللی جامعهشناسی، به دعوت انجمن جامعهشناسی ایران دو بار به ایران سفر کرده بود، در پیام خود ضمن ستایش از نامه انجمن جامعهشناسی ایران، اظهار امیدواری کرده است که این انجمنها بیانیههایی در حمایت از خواسته انجمن جامعهشناسی ایران صادر کنند.
✅ بقیه انجمنهای علمی، بالاخص انجمنهای علمی پزشکی، اقتصاد، صلح و ... به علاوه سازمانهای مدنی فرهنگی و هنری هم میتوانند به گونهای در فرایند دیپلماسی عمومی برای افزایش فشار برای کاهش یا لغو تحریمها شرکت کنند.
(اگر میپسندید به اشتراک بگذارید.)
@fazeli_mohammad