این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
✍️ششم، ایدهای که گروهی از اصولگرایان را در قالب جمنا کنار هم قرار داده، شکست دادن حسن روحانی و در اصل ایدهای سلبی است
✍️ششم، ایدهای که گروهی از اصولگرایان را در قالب جمنا کنار هم قرار داده، شکست دادن حسن روحانی و در اصل ایدهای سلبی است. آنها برنامهای برای اداره کشور ندارند. کسی تا به امروز برنامهای از اصولگرایان برای اداره کشور ندیده است. اصولگرایان نگفتهاند برنامهشان برای محقق ساختن ظرفیتهای برجام، تعدیل بحران محیط زیست، حل مشکلات صندوقهای بازنشستگی، حل بحران معوقات بانکی یا خروج از رکود چیست. عباراتی نظیر «اگر انقلاب اسلامی وارد اقتصاد شود» که محسن رضایی در پیام خود به گردهمایی جمنا گفته، کلیتر از آن است که اصلاً برنامه به حساب بیاید. اصولگرایان دیگر نیز چند دو جین از این گونه عبارات دارند. فقدان برنامه، مشکل بزرگی برای انتخاب نامزد مورد اجماع ایجاد میکند: هیچ معیاری وجود نخواهد داشت که بر اساس آن بتوان برتری نامزدها بر یکدیگر و انتخاب یکی از میان آنها را توجیه کرد.
✍️هفتم، نظرسنجیها هم معیار ناکارآمدی برای گزینش کاندیدای نهایی اصولگرایان خواهد بود. تعدد چندین کاندیدا که هر کدام بنا بر تجربه دو دهه نظرسنجی در ایران، بین 3 تا 7 درصد رأی در نظرسنجیها خواهند داشت، و تا هفته آخر نزدیک به انتخابات تحولی در این اعداد رخ نمیدهد – مگر در شرایط استثنایی که هیچگاه رخ نداده است – به ایشان اجازه نمیدهد تا یک نامزد را از میان خود انتخاب کنند.
جمیع این شرایط سبب میشود هر نامزدی احساس کند دیگران نه برتری شخصی بر او دارند، نه برنامه برتری دارند (انتخابات در ایران هم که اصلاً برنامهمحور نیست)، و نه معیار نظرسنجی کارآمد است. بنابراین برنده آن کسی است که برتری خاصی ندارد بلکه فقط کاندید نهایی اصولگرایان است و در شرایط فعلی بخت زیادی برای پیروزی در برابر حسن روحانی دارد.
این سازوکارهای احتمالاً باعث میشوند اجماعی در جمنا شکل نگیرد و این سازماندهی سیاسی نیز دست آخر کارکرد اجماعساز و منسجمکننده احزاب را نداشته باشد. ما باید منتظر کاندیداهای متعدد اصولگرایان در انتخابات باشیم.
(اگر خواندن این متن را مفید می دانید، برای دیگران نیز ارسال کنید.)
https://telegram.me/fazeli_mohammad