گفت‌وگوی ملی و فراتر رفتن از مناقشه. (محمد فاضلی)

گفت‌وگوی ملی و فراتر رفتن از مناقشه
(محمد فاضلی)
این روزها وقتی فهرست مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و محیط‌زیستی کشور را مرور کنیم، آن‌قدر فهرست بلندبالایی را پیش روی خود می‌بینیم (نگاه کنید به: https://t.me/fazeli_mohammad/683؛ و https://t.me/fazeli_mohammad/467) که اگر مسئولان فعلی و سابق کشور در دستگاه‌های مختلف از رئیس‌جمهور حسن روحانی گرفته تا علی لاریجانی، آیت‌ا... صادق لاریجانی، اعضای کابینه، سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان سپاه و ارتش، استانداران، ائمه جمعه، مدیران صدا و سیما، اصحاب رسانه، و بقیه اقشار مردم؛ با همدلی، تحمل یکدیگر، سعه صدر، گفت‌وگوی ملی و اجماع راهبردی هم، منسجم و متحد کار کنند؛ حداقل یکی دو دهه طول می‌کشد وضع چنان به سامان بشود که فرصت مناقشه و کشمکش کم‌مخاطره پیدا شود؛ حال خدا عاقبت وضعی را به خیر کند که بستن قرارداد 5 میلیارد دلاری جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم محل مناقشه است، نه مناقشه‌ای بر سر جزئیات تکنیکی؛ بلکه مناقشه‌ای بر سر خدمت یا خیانت خواندن این قرارداد. بی‌گمان بزرگ‌ترین معضل توسعه و امنیت ملی امروز ایران، فقدان اجماع بر سر راهبردهای اساسی توسعه کشور است. ما سخت نیازمند گفت‌وگوی ملی در نهایت صراحت و بردباری درباره راهبردهای توسعه ملی هستیم. توسعه ققنوسی نیست که از خاکستر نزاع برخیزد.
(این متن را اگر می‌پسندید، برای دیگران نیز ارسال کنید.) @fazeli_mohammad