چرا آن مرد خودش را دار زد؟.. محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چرا آن مرد خودش را دار زد؟

محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

✅ حیوانات هر کدام برای دفاع از خودشان اندامی دارند. برخی شاخ، گروهی نیش، بعضی پر پرواز و شماری پای تند و تیز برای گریختن. آدمی هیچ کدام را به آن اندازه که کفایت کند در اختیار ندارد.

✅ آدمی شاخ، پر، دندان تیز، پای سریع دویدن و... ندارد. آدمی برای دفاع از خودش اما یک ابزار مهم دارد: سازمان تشکیل می‌دهد.

✅ آدمی دندان و شاخ تیز ندارد، اما می‌تواند ارتش سازماندهی کند تا در برابر دشمن تنها نماند. آدمی صنف تشکیل می‌دهد تا از حقوقش دفاع کند. آدمی اتحادیه کارگری و کارفرمایی می‌سازد تا از تعدی به حق انسانی خود جلوگیری کند. آدمی موجود سازمان ساز است.

✅ آدمی وقتی از حق تشکیل سازمان محروم شود، تنها می‌ماند، طعمه تیزدندان و تیزشاخ ها می‌شود، مستأصل می‌شود و شاید خودش را دار بزند.

✅ آن مرد اتحادیه کارگری نداشت، آن مرد عضو هیچ اتحادیه‌ای نبود که به نمایندگی از او چانه‌زنی کند و حقوقش را بستاند. آن مرد حق تشکیل سازمان را در واقع نداشت. او میان گرگها تنها مانده بود.

✅ نامه ننویسید، دستور ندهید، شاخ و شانه نکشید، ادای دلسوزی درنیاورید، توئیت نکنید، اشک نریزید، ژست عدالت نگیرید؛ اگر خیلی نگران عدالت هستید، اگر می‌خواهید هیچ مردی آنقدر بی‌پناه نشود که از شرمندگی همسر و فرزندش خودش را دار بزند. به همه اجازه دهید سازمان‌های واقعی برای دفاع از حقوق خود تشکیل دهند، اتحادیه، صنف، حزب و... حق اعتراض داشته باشند.

✅ بگذارید انسانها آزادانه و واقعی از مهمترین ابزار دفاعی خود استفاده کنند. انسان شاخ، دندان، پای دویدن، پر پریدن چنگال و نیش و زهر ندارد، انسان سازمان تشکیل می‌دهد. انسان را بی‌دفاع نکنید تا خودش را دار نزند.

(اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید.)
@fazeli_mohammad