هر کس عشق وطن ندارد وارد نشود

هر کس عشق وطن ندارد وارد نشود
سی نفر نامه‌ای به دونالد ترامپ نوشته‌اند و از او خواسته‌اند تا تحریم‌های بیشتری بر ایران تحمیل کند، و در نقد توافق هسته‌ای با ترامپ هم‌کلام شده‌اند. کل ماجرا بسیار تلخ است و اندیشیدن به لحظه‌ای از تاریخ یک کشور که در آن سی نفر از دونالد ترامپ بخواهند که با کشورشان سختگیرانه رفتار کند، تراژدی تاریخ این کشور است. درست در لحظاتی که بسیاری نگران روزهای سخت کشورشان هستند و بیم آن دارند که خصومت و ماجراجویی ترامپ، ایران را قربانی کند و تا مرز درگیری نظامی به این آب و خاک صدمه بزند، این دعوت به تحمیل تحریم‌ها، خیانتی نابخشودنی است. ما همه با هم باید فریاد بزنیم:
- تحریم همان جنگ است، و خشونتی است که به تدریج یک کشور را به نابودی می‌کشاند. تحریم چیزی از جنس تروریسم است ولی صدای انفجار ندارد. تحریم همان بیوترور است. بیمارانی که از نبود دارو جان باختند، شهروندانی که به دلیل تحریم بنزین گازهای آلوده ناشی از بنزین‌های غیراستاندارد را تنفس کردند و اکنون بیمارند، بیکارانی که بر اثر شرایط تحریم شغل خود را از دست دادند، و میلیون‌های قربانی تحریم‌ها، به درجاتی ترور شده‌اند. مشارکت در تحریم، مشارکت در ترور تدریجی است.
- هیچ تحریم هدفمندی وجود ندارد. تحریم هدفمندی که خسارت آن بر مردم وارد نشود و فقط دولت‌ و نظام سیاسی یا نظامیان را هدف بگیرد، وجود خارجی ندارد و دروغی بیش نیست. تحریم نه نعمت است، نه کاغذپاره، نه هدفمند و نه نویدبخش آزادی و دموکراسی. تحریم فقط فرسایش مردم و یک تمدن است.
می‌گویند افلاطون بر سر در آکادمی خود نوشته بود «هر کس هندسه نمی‌داند وارد نشود.» برخی از این سی نفر، سابقه فعالیت سیاسی و زندان را نیز دارند؛ و حتماً خود را فعال و مبارز سیاسی می‌دانند، اما باید بر سر در آکادمی سیاست‌ورزی و بالاخص مبارزه سیاسی نیز بنویسند «هر کس عشق وطن ندارد، وارد نشود.» اگر فعالیت و مبارزه‌ای هست، برای سربلندی و شادکامی هم‌وطنان و عزت وطن است؛ و اگر اصلاً سیاست فضیلتی داشته باشد، فضیلت فراهم کردن شرایط زندگی اخلاقی، با کرامت، و بدون خشونت برای انسان است؛ و دعوت به تحریم نقض همه این‌هاست. هر کس عشق وطن ندارد، و ظرفیت ندارد به خاطر وطن خشم خود را فروبنشاند و گاه استخوان در گلو سکوت کند، یا برای مصلحتی بالاتر، تن به سختی دهد، وارد نشود.
این گروه البته آبروی خویش را برده‌اند چرا که دولت ترامپ اگر آن‌چنان که از حرف‌های ترامپ و انتخاب‌های او برمی‌آید، راه تشدید خصومت در پیش بگیرد، از سر گوش دادن به حرف‌های این سی نفر نیست و همان کاری را کرده است که از ماهیت چنین دولتی برمی‌آید؛ و اگر هم به هر علت، سبب‌ساز رابطه‌ای بهتر میان ایران و آمریکا شود یا با اهداف کلی و منافع ملی ایران هم‌نوایی بیشتری کند، باز هم این جماعت جد و جهد بیهوده کرده‌اند. آن‌چه کرده‌اند بر اعتبارشان نزد مخالفان بین‌المللی ایران نیز نمی‌افزاید. آن کس که به مردم میهن خویش رحم نکند و مصالح سرزمین خویش نشناسد، نه چندان قابل اعتماد است که دشمن نیز بدان اعتماد کند.
نظر خود درباره این متن را به @MohFazeli ارسال کنید.
https://telegram.me/fazeli_mohammad