عباس عبدی نوشته است: «ترامپ می‌کوشد که خود را پشت برخورد تمدن‌ها پنهان کند، ولی همه می‌دانند که او بیش از اینکه در برابر مسلمانان

عباس عبدی نوشته است: «ترامپ مي‌كوشد كه خود را پشت برخورد تمدن‌ها پنهان كند، ولي همه مي‌دانند كه او بيش از اينكه در برابر مسلمانان صف‌آرايي كند در برابر بيشتر آمريكايي‌ها و نيز ساير كشورهاي غربي خواهد ايستاد پس دليلي ندارد ايران وارد اين مجادله شود و آن را به انحراف بكشاند. اين نيز همان چشم‌انداز خوش‌بينانه است كه نبايد آن را از دست بدهيم.
خوش‌بيني ديگري هم داريم پس از نظريه پايان تاريخ الگوبرداري از دموكراسي غربي بر روندهاي داخلي غلبه يافت. ولي اكنون و با آمدن ترامپ مي‌توان اميدوار بود كه نگاه به دموكراسي به امري درون‌زا تبديل شود و اين اتفاق مهمي است كه ما را نسبت به آينده جامعه خود خوش‌بين مي‌كند. ديگر نمي‌توان دموكراسي جامعه‌اي را كه ترامپ رييس آن باشد الگوي خود قرار داد.» بسیار نکته آموز است.