علوم اجتماعی و علوم طبیعی، و مسأله مدیریت منابع آب در ایران. محمد فاضلی

علوم اجتماعی و علوم طبیعی، و مسأله مدیریت منابع آب در ایران
محمد فاضلی
رضا اردکانیان از آنجا که اکنون مسئول انستیتو آب سازمان ملل است، می‌تواند (مشروعیت دارد) تا بگوید «مهمترین مسئله بعد از شناخت صحیح موضوع آب و چاره اصلی در مدیریت منابع آب، نزدیک شدن هر چه بیشتر علوم طبیعی و علوم اجتماعی (علوم انسانی) به همدیگر است و بیشترین رنج آبی، ناشی از جدایی این دو حوزه علمی است.» من نمی‌دانم آقای اردکانیان وقتی در وزارت نیرو مسئولیت داشته‌اند این گونه فکر می‌کرده‌اند و گامی در این جهت برداشته‌اند یا چنین نکرده‌اند. این صدا اما هنوز در دستگاه‌های مدیریت منابع آب صدای غالب نیست و همراهی با آن نیز بسیار ساختگی و مصنوعی است. من بارها شنیده‌ام صدای کسانی از مهندسان و متخصصان علوم آب را که حداکثر ظرفیت و ارتباط علوم اجتماعی با مدیریت منابع آب را در کمک به «تشویق مردم به صرفه‌جویی» خلاصه می‌کنند. رضا اردکانیان با نگاه‌های جدید در فضای بین‌المللی آشنا شده و به علاوه تحت فشار سازمانی برای نادیده گرفتن علوم اجتماعی نیست. این رویکردها را باید قدر دانست، اما جای پرسش از تأخیرها و تأخیرکنندگان کماکان باقی است.
دیدگاه خود درباره این نوشته را به @MohFazeli ارسال کنید.