مثلث خطر: کرونا، جلاسان گردگو و میزگردها.. محمد فاضلی

مثلث خطر: کرونا، جلاسان گردگو و میزگردها

محمد فاضلی

✅ اپیدمی کرونا خطرناک است و اقتصاد و جامعه را به شدت تهدید می‌کند. اما جَلّاسان گِردگو (https://t.me/fazeli_mohammad/1318) و میزگردها (https://t.me/fazeli_mohammad/1216) هم به همان اندازه برای اپیدمی کرونا خطرناک هستند. من قبلا مفصل درباره این دو قوم نوشته‌ام ولی ذکر مختصری لازم است.

✅ «میزگرد کیست؟» میزگرد، آدمی است از جنس بوروکرات‌های میانی و ارشد دولتی، که گاه در دولت است و به تناسب احوال راهی «سازمان عمومی غیردولتی» یا «خصولتی» نیز می‌شود. مهم‌ترین خصیصه میزگرد آن است که سخت به «میز» علاقه دارد و با جان و دل «دورش می‌گردد» و از این‌رو می‌شود او را «میزگرد» نامید.

✅ «جَلّاسان» بوروکرات‌هایی هستند که در هر روز چندین جلسه شرکت می‌کنند. تقصیر خودشان نیست، ساختار است که آن‌ها را صبح تا شب دور میزهایی می‌نشاند تا فرسوده‌شان کند، تا فرصت نکنند چیزی بخوانند، فکر کنند و به کار و بارشان برسند. همه در جلسه‌اند.

✅ «گِردگویی» مهارتی است برای گفتن سخنانی که آن‌قدر گرد هستند که در هر زمینی می‌توان آن‌ها را غلطاند، و به هر زمان و مکانی می‌توان آن‌ها را قِل داد. گویِ گِرد را از هر زاویه که نگاه کنید، فرقی نمی‌کند، جهت خاصی ندارد.

✅ «جَلّاسانِ گِردگو» کسانی هستند که آموخته‌اند چگونه سی سال بمانند و کسی را نرنجانند؛ روی حرفی نایستند، و مسئولیت هیچ مخاطره حرفه‌ای را نپذیرند.

✅ من این روزها به همان اندازه که از کرونا بیم دارم، از «#میزگردهای_جَلّاس_گِردگو» (میجگ) هم ترس دارم. حرف رؤسای خود را تکرار می‌کنند، از ترس توبیخ و زوال میزشان روی نظر کارشناسی ایستادگی نمی‌کنند، و بیش از کرونا از اینکه نظر صریح میزکش بدهند ترس دارند.

✅ اگر می‌خواهید کرونا را کنترل کنید، «میزگردهای جَلّاس گِردگو» (ویروس میجگ) را موقتا هم که شده از اطراف خود دور کنید؛ به اندازه کرونا خطرناک هستند.

(اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید.) @fazeli_mohammad

#میجگ_نباش