این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
موفقیت کوچک: چند تشت آب اضافه و یک کم میهندوستی
موفقیت کوچک: چند تشت آب اضافه و یک کم میهندوستی
(نسرین قنواتی - @nasringhanavati)
✳️ همسرم در همان اولین روز ایجاد کانال موفقیتهای کوچک، پیشنهاد کرد که از تلاشهای کوچکمان برای مصرف بهینه آب در خانه بنویسیم اما با خودم فکر کردم شاید آنقدرها هم مهم نباشد تا اینکه در ایام نوروز به اصفهان و منزل یکی از بستگان سفر کرده و کمبود آب را از نزدیک لمس کردم. آنجا بود که تصمیم گرفتم از اقدامات کوچکی بنویسم که نه تنها منجر به کاهش مصرف آب شده بلکه به ما کمک کرده تا در حدود 30 گلدان کوچک و بزرگ را در داخل خانه و تعدادی را نیز در بالکن بدون استفاده از حتی یک قطره آب شرب نگهداری کنیم.
✳️ اولین و بزرگترین تشت آب را در بالکن قراردادهایم و از آن به عنوان منبع تأمین آب گیاهان استفاده میکنیم. سبزیجات و میوهها را هم در یک تشت کوچک مخصوص میشوییم و همه آب حاصل را از شسستشو را به تشت بالکن منتقل میکنیم. این کار البته درباره شستشوی سبزیها قطعا مشکلات خود را به همراه دارد. یعنی آقای همسر ناچار است برای سه مرحله شستشوی سبزیها، سه بار تشت آب را از من تحویل بگیرد و به بالکن منتقل کند. اوضاع وقتی وخیم میشود که علاوه بر سبزی خوردن، تعدادی میوه هم میشوییم. حتما صدایش درمیآید و ابراز پشیمانی میکند از پیشنهادش برای ذخیره آب! شما هم مثل من خیلی توجه نکنید، به هدف مهمتان بیاندیشید.
✳️ دو اقدام دیگر در آشپزخانه هم در صرفهجویی به ما کمک شایانی کرده است. نخست استفاده از ماشین ظرفشویی که برای هر دور شستشو تنها 6 لیتر آب استفاده میکند و دوم تعبیه یک دبّه آب در کنار دستگاه تصفیه آب در داخل کابینت.
✳️ آخرین تشت در حمام قرار دارد. طبق آمار 19 درصد متوسط مصرف آب خانوارهای ایرانی مربوط به حمام است. بهعلاوه در هر دقیقه دوشگرفتن حدود 20 لیتر و بسته به میزان فشار آب تا 40 لیتر آب مصرف میشود یعنی با کاهش 5 دقیقهای زمان دوش گرفتن حداقل 100 لیتر آب کمتر مصرف میشود. بنابراین سعی کردهایم زمان دوش گرفتن را حتیالمقدور کاهش دهیم. بهعلاوه از آنجایی که چند ثانیه تا دقیقه طول میکشد تا آب گرم شود یک تشت زیر دوش قرار دادهایم تا این آب تمیز قبل از استفاده از صابون را هم برای گلدانها و فلاش تانک ذخیره کنیم. آقای همسر از این هم سختگیرتر است و میگوید باید تمرین کنیم فقط با یک تشت آب حمام کنیم. (شیوه این کار در کانال موفقیتهای کوچک تشریح شده است: https://t.me/IR_S_S/3)
✳️ ما در نهایت به خودمان قول دادهایم در وضعیت کم آبی کشور از آب شرب برای آبیاری گیاهان و شستشوی ماشین و راه پله و بالکن استفاده نکنیم اما در پرتو همین تلاشهای کوچک و با استفاده از آبهای ذخیرهشده توانستهایم تعدادی بادمجان و سیبزمینی و فلفل و نعناع پرورش دهیم و خانه را سرسبز نگه داریم. امیدواریم دولت هم تفکیک آب شرب از سایر مصارف را در دستورکار خود قرار دهد.
(این موفقیت کوچک را اگر میپسندید، برای دیگران هم ارسال کنید.)
📡کانال «#موفقیتهای_کوچک_ایرانیان» @IR_S_S
📡کانال «#دغدغه_ایران» @fazeli_mohammad