سوال:. 🍂 سلام؟ مواردارسالی توتلگرام میتونن جز جرایم رایانه‌ای باشن؟

سوال :
🍂 سلام؟مواردارسالی توتلگرام میتونن جز جرایم رایانه ای باشن؟یعنی عامیانش من واس کسی پیام مکرربدم یافیلم بفرسم البته نه مستهجن؟طرف میتونه ازم شکایت کنه؟واس شکایت مراحلش چجوریه؟

پاسخ :
سلام.
🌸 اگر موارد ارسالی مستهجن باشد جرم محسوب میشود و شاكی میتواند به دادسرای جرائم رایانه‌ای شکایت کند و مجرم مورد پیگرد قرار میگیرد.
البته اگر موارد ارسالی مستهجن نباشد جزو جرایم رایانه ای نمی باشد ولي شاكی میتواند به عنوان مزاحمت شکایت خود را مطرح کند.
ماده۷۴۲ـ هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حاملهای داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. 
تبصره۱ـ ارتکاب اعمال فوق درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازاتهای فوق می‌شود. 
محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشد. 
تبصره۲ـ هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. 
تبصره۳ـ چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد. 
تبصره۴ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی یا متنی اطلاق می‌شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است. 
https://telegram.me/hoghoghdananiran