✅به نام خدا سلام. به کانال اطلاعات حقوقی پایه خوش آمدید. برای آشنایی با حقوق قانونی اولیه خود ما را دنبال کنید. ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادمین و مشاوره: @Law_admin @M_A_84 @Law_master کدشامد:http://yon.ir/z3yj3
⚖بررسی قانونی جرم توهین و فحاشی …📆٢٣شهریور١٣٩٥ …
⚖بررسی قانونی جرم توهین و فحاشی
📆٢٣شهريور١٣٩٥
با توجه به متن صریح قانون مجازات اسلامی و موادی که درخصوص توهین و فحاشی مقرر گردیده، اهانت به افراد جرم محسوب میشود و شخص مرتکب به مجازات شلاق یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. توهین و فحاشی یکی از مصادیق جرائم علیه اشخاص است و البته برابر آمار قوه قضائیه خوشبختانه این نوع جرم به تنهایی کمتر مطرح شده است ولی اکثراً همراه با دیگر دعاوی بوده چرا که در دعاوی نزاع یا خانوادگی و... حرفهایی که بین طرفین زده میشود، حرف زشت و ناسزاست. ناسزا و دشنام در اصطلاح و کاربردهای عمومی شامل عیبجویی و گفتن عیب دیگران نیز میشود و بنابراین ناسزاگویی شامل هر نوع سخن زشتی است که موجب رنجش شخص مقابل شده و تحت تاثیر آن دشنام، نامبرده منفعل شود. با استناد به ماده 608قانون مجازات اسلامی؛ توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، مجرم به مجازات شلاق و جزای نقدی محکوم خواهد شد. با دقت در مفاد این ماده مشخص میشود که جرم توهین میتواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد، بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن تحقیرآمیز دیگری یا برداشتن خشونت آمیز کلاه یا عمامه یا روسری از سر شخصی محترم و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف وتحقیر شخص است، میتواند توهین کیفری محسوب شود، همینطور برخی اشارات انگشتان دست در فرهنگ کشور ما یا کشورهای دیگر اهانت آمیز تلقی میشوند. باید توجه داشت که توهین ممکن است به صورت حضوری یا غیابی باشد. در واقع لازم نیست حتما حضورا شخص مورد توهین قرار گیرد بلکه اگر فردی، دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قرار دهد مرتکب جرم توهین، موضوع این ماده شده ، همچنین در انجام جرم توهین، راست یا دروغ بودن نسبتها شرط نیست و اصل مطلب این است که گفتار یا رفتار در نظر عرف وهنآور و سبک کننده باشد. در قانون مجازات اسلامی هجو و اهانت جرم محسوب شده و مستوجب مجازات است. هرکس به نظم یا نثر به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند یا هجویه را منتشر کند به حبس از یک تا شش ماه محکوم میشود. ناسزاگویی و بد دهانی ازاعتبار و شان گوینده کاسته و شخصیت و اعتبار اجتماعی او را نیز زیر سوال میبرد. دشنام گویی نشانه افراد بیتمدن،ناپخته و بینزاکت است که آثار آن در فروپاشی اجتماعی و ایجاد تضاد و درگیریها و بروز خشونت در جامعه احساس میشود. درخصوص علل ارتکاب این جرم نیز می توان گفت که عدم داشتن صبر و حوصله در هنگام هیجانها و ناراحتی و نیزعادت کردن زبان شخص به حرفهای زشت از مهمترین علتهای ارتکاب جرم توهین و فحاشی به شمار میآید، چرا که زبانی که به حرف زشت عادت کند با اندک هیجان و اتفاقی حرف زشت را به زبان میآورد. نحوه پیگیری کیفری این جرم نیز در صورت وقوع توهین، قربانی جرم یعنی کسی که به او توهینی روا داشته شده است باید برای پیگیری موضوع و تحت تعقیب قرار دادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و با ابراز دلایل خود از جمله شهادت شهود، موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم کند.
🔴 وکیل خود باشیم.
_______________لینک کانال
https://telegram.me/hoghoghdananiran