مدتهاست در پیام‌های خصوصی و در گروه، از سایر همکارانی که در گذشته نظرات خودشان را در قالب فایل صوتی یا تحلیل متنی به اشتراک گذاشته

مدتهاست در پیام های خصوصی و در گروه، از سایر همکارانی که در گذشته نظرات خودشان را در قالب فایل صوتی یا تحلیل متنی به اشتراک گذاشته اند گلایه می کنید و گاهی کمی تندتر رفته و این عزیزان را به بی سوادی و کلاهبرداری متهم می کنید.
امروز فرصتی پیش آمد تا کمی در این خصوص با شما صحبت کنم.
قبل از هرچیزی به این نکته مهم اشاره کنم که هدف از نگارش این متن، دفاع از همکاران نیست، بلکه ایجاد یک نگرش غلط و تا حدی خطرناک باعث نگارش این متن شده است.
دوستان، حوزه فعالیت ما در تحلیل بازار سرمایه، بدون شک یکی از پیچیده ترین، فنی ترین و در عین حال خطرناک ترین حوزه های فعالیت و تدریس است، به عنوان مثال فرض کنید که بنده مدرس زبان انگلیسی بودم، چقدر شرایط و حساسیت صحبتها و نظراتم متفاوت بود!
با توجه به موضوع مذکور، من به عنوان مدرس و تحلیلگر بازار دو راه دارم، اول اینکه سکوت کنم، معاملات شخصی خودم را انجام دهم و هر زمان فرصتی پیش آمد به تدریس دانسته هایم بپردازم. دراین روش کم تر کسی از من دلخور خواهد بود و راحت بگویم، نفع و ضررم به شکل عمومی به هیچ کسی نخواهد رسید.
در این شرایط بسیار بعید بنظر می رسد در گروه ها و بین افراد نظراتم بقدری مورد انتقاد قرار گیرد که حتی لحن توهین آمیز به خود گیرد.
راه اول را من #خاکشیری بودن می نامم. استاد #خاکشیری فردی است که هیچ وقت صحبت مشخص و مدونی در مورد بازار ندارد، صحبتهایش کلی ست و توصیه هایش از جنس فعالیت روزانه در بازار نیست. مثلا اینکه ما نباید مخالف روند معامله کنیم، یا اینکه حد ضرر خوب است! هیچ کس نمی داند که آن استاد در همان روز که این صحبتها رو منتشر می کنه، چه نظری در مورد بازار دارد، خودش چه کرده؟ چه پیش بینی دقیق و منسجمی دارد؟ پیشنهادش چیست؟ اصلا آیا امروز بازار رو دیده؟ روی چه گروه هایی مثبته؟ و...
اساتید #خاکشیری بخاطر اینکه ضررشان به هیچ کس نمی رسد، هیچ وقت مورد بی رحمی و انتقاد قرار نمی گیرند، چرایش را هم توضیح دادم.
راه دوم برای یک مدرس و تحلیل گر:
مانند برخی همکاران و دوستان و تا حدی بنده، هر زمان حرفی برای گفتن و تصمیمی برای گرفتن دارد، آن را اعلام کند. "بنظرم بازار رشد خواهد کرد و این گروه خاص بیشتر، مراقب باشید حدضرر ها داره فعال میشه، از این خبر میشه فلان نتیجه رو گرفت، فلان گروه خاص مستعده و..."
در این بین نحوه انتشار مهم نیست، صوتی، تصویری، متنی، نموداری ، رادیویی، مصاحبه و هر راه دیگری. مهم اینه که اون فرد این جسارت و مسئولیت پذیری رو داره که در خصوص نظر و تصمیمش صحبت کنه، و ازش دفاع کنه. اون آقا نظر خودش رو می گه، شما هم با استراتژی و نظر خودتون تطبیقش میدید و یه تصمیم مشخص با دانش و مسئولیت خودتون و با کمک اون فرد میگیرد.

—-------------------------------------------

دوستان شک نکنید همیشه #خاکشیری بودن ساده تر، دلنشین تر و بی دردسر تره، نگاهتون رو به افرادی که در این حوزه اطلاعات خودشون و تظراتشون رو با وجود همه ریسک هایی که داره منتشر می کنند عوض کنید. چون ممکنه اون موقع برای اونها #خاکشیری شدن تنها راه ماندن باشه.

—------------------------------------

توضیح اینکه این مقاله به هیچ فرد یا همکار خاصی منظور نداشته، نوشته بالا تنها درد دلی بود از یک فعال بازار سرمایه، که احساس می کرد شاید اگر دیرتر این صحبتها رو کنه، افسوس بخوره.

—---------------------------------—

برای شناحت بهتر مفهوم خاکشیری بودن، رجوع کنید به "کتاب تشیع علوی، تشیع صفوی، دکتر علی شریعتی

—----------------------------
شهاب موسوی، چهاردهم خرداد ماه سال هزار و سیصد و نود و پنج