ادامه ….. آمادگی طرفین برای ادامه مذاکرات، نکته مثبت است

ادامه...

آمادگی طرفین برای ادامه مذاکرات، نکته مثبت است

با وجود اینکه موفقیتی در جریان مذاکرات وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا حاصل نشد، ولی طرفین تایید کردند که حاضر هستند تا روند مذاکرات را ادامه دهند و این مسئله خود نکته مثبتی محسوب می شود.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه که در مذاکرات وزرای امور خارجه حضور داشت، معتقد است در جریان مذاکرات طرفین توانستند درک بهتری از مواضع یکدیگر پیدا کرده و امکان یا عدم امکان دورنمای روابط دوجانبه و همکاری در زمینه حل و فصل مسائل مهم بین المللی را ارزیابی کنند.

کاساچوف یادآور شده است: «سوریه، کره شمالی و اوکراین، مواردی هستند که دولت جدید آمریکا ممکن است در رابطه با آنها دست به اقدامات احمقانه ای بزند. کاملا مشخص بود که وزیر خارجه آمریکا نتوانست پیشنهادات نامعقولی در مورد "معامله بر سر بشار اسد در ازای عضویت در گروه هفت" یا "معامله بر سر اوکراین و سوریه" مطرح کند، حتی نتوانست از اولتیماتوم و تعیین ضرب العجل استفاده کند، چرا که در غیر اینصورت بطور مسلم امکان دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین را از دست میداد و تنها وقت خود را تلف کرده و دست خالی از مسکو بازمی گشت.»

مسکو همچنان آماده همکاری است

این سناتور روس یادآور شد که طرف روسی آمادگی خود برای ازسرگیری همکاری با آمریکا برای حل و فصل مشکلات در سوریه را به این شرط که طرف آمریکایی برخوردی متوازن و بدون تکبر داشته باشد، اعلام کرده است. بدین ترتیب دلیلی برای وخامت بیشتر اوضاع از سوی هیچیک از طرفین وجود ندارد.

کاساچوف معتقد است، اینکه روند آتی روابط روسیه و آمریکا به چه صورت خواهد بود، بستگی به عکس العمل دونالد ترامپ به گزارش تیلرسون از نتیجه سفرش به مسکو خواهد داشت. ولی واکنش رئیس جمهوری آمریکا هر چه باشد، مسکو به گونه ای برخورد کرده که نقطه پایانی بر روابط نگذاشته و راه را برای ادامه مذاکرات و بررسی اختلاف نظرات باز گذاشته است. البته هرچند برای رسیدن به درک مشترک و همکاری دو کشور هنوز راه بسیار درازی در پیش است.

منبع: تسنیم

بخش اول در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics