چرا نوروز ماندگار ماند

چرا نوروز ماندگار ماند
address:@Karimipour_K
✅بیش از 7000 سال است که نوروز زیر سخت ترین فشارها زنده و ماندگار مانده است؛ چرا؟ نوروز دراین7 هزاره،دهها دین و مذهب و ایدئولوژی را دیده که خواسته اند بر آن بتازند،برگُرده اش سوار شده و به افسارش کشند و آن را به کژراهه بکشانند، ولی نشده و به گویشی دیگر،نتوانسته اند.

✅ ایرانیان حتی پیش از کوچ های بزرگ بدین فلات، آن گاه که در آسیای شمالی با سرمای جانسوزش می زیستند،آغاز بهار را به عنوان نماد پیروزی مهر یا میترا، جشن می گرفتند. هزاران سال پس ازآن که زرتشت برخاست و اهورامزدایش را جایگزین میترای آریایی نمود، بسیاری از آیین کهن میترایی، به ویژه در جنوب و مرکز و خاور،منسوخ شدند، ولی نوروز و مهرگان پابرجا ماندند.

✅سپس هخامنشیان و اسکندر گجسته و جانشینانش و پارت ها نیز،کژ و مژ و خواسته و ناخواسته، به هر روی با این آیین های میترایی کنارآمدند؛تانوبت به موبدان ساسانی رسیدکه می خواستند آن را یکسره رسمی کرده و آن را درباری و دربارزده نمایند.

✅ پس از فروپاشی ساسانی،نوبت به مسلمانان عرب رسید؛ که به هیچ روی چنین آیین هایی را برنتافته و آن را یادگار گبران و آتش پرستان می پنداشتند؛ ولی در این کشاکش، نوروز و حتی مهرگان، باز هم پابرجا و ستوار ماندند. مغولان و تاتار و گونه های پر شمار ترک،تاختند و کشتند و سوختند و بردند؛ولی بازهم در خرابه های بازمانده و در خرابات مغانیان،نوروز و نوروزیان ماندند و با هر چه که داشتند و نداشتند،چراغش را برافروخته نگهبان شدند.

✅ راز ماندگاری 7000 ساله ی نوروز آن است که با هیچ دین و مذهب و ایدئولوژی پیوند سرشتی ندارد؛ سر سپرده ی هیچ کدام نبوده و نیست و نخواهد شد.به همین دلیل از گذرگاه های سخت تر از طاقت فرسا،گذشته و در راهبندان هیچکدامشان نیز گرفتار نشده است.
نوروزی بزیید و نوروزی بمانید...

دکتر یدالله کریمی‌پور
address:@Karimipour_K
id:@karimi_pour

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics