🌍بابی که نیمه باز است. بهزاد احمدی‌نیا

🌍بابی که نیمه باز است
بهزاد احمدی‌نیا

💢سحرگاه امروز (پنجشنبه) دو موشک از سوی یمن به سمت دو ابرنفتکش سعودی شلیک شد که ‏براساس اعلام آرامکو، خسارات جزئی به یکی از آنها وارد کرد. این اقدام که چندمین از نوع خود از ‏ابتدای سال ۲۰۱۸ است موجب توقف تردد نفتکش‌های سعودی از این مسیر شد.‏

💢به گزارش گروه انرژی نفت‌خبر، باب‌المندب نام آب‌راهی در جنوب دریای سرخ است که از یک‌سو به ‏خاک یمن و از سوی دیگر در اختیار جیبوتی‌ست. این‌آب‌راه با عرض ۳۰ کیلومتر، جزیره‌ای نیز در ‏خود دارد که این جزیره در فاصله ۳ کیلومتری از ساحل یمن واقع شده و عملا عرض باب‌المندب را ‏به کمتر از ۲۵ کیلومتر کاهش می‌دهد. باریکه شرقی که به نام باب‌الاسکندر معروف است اهمیت ‏ترانزیتی ندارد و مسیر اصلی تردد کالاها و نفت خاورمیانه به دریای مدیترانه در سمت غربی قرار ‏گرفته است. ‏

💢دو نفتکش ۲ میلیون بشکه‌ای عربستان که امروز در این آب‌راه با حمله موشکی روبرو شدند، تا ‏اطلاع ثانوی آخرین نفتکش‌های عبوری این کشور از این مسیر هستند که براساس آخرین آمار ‏روزانه ۳۴/۸ میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کرد. این میزان نفت عمدتا در عربستان، کویت و عراق ‏تولید شده و برای دستیابی به بازارهای اروپا و آمریکا از مسیر باب‌المندب که مسیری با توجیه ‏اقتصادی است عبور و راهی دریای سرخ می‌شد. نفتکش‌ها پس از عبور از این منطقه نفت خود را از ‏طریق کانال سوئز یا خط لوله ‏SUMED‏ به دریای مدیترانه و از آنجا به مقصدی در اروپا یا آمریکا ‏منتقل می‌کردند. در حدود ۳۰ درصد از نفتی که نفتکش‌های عبور به دریای سرخ می‌بردند از سوئز ‏عبور و به مدیترانه می‌رفت و بقیه آن در مصر یا دیگر کشورهای آفریقایی مصرف می‌شد. از آنجا که ‏این تنگه در ۲ دهه اخیر با مشکلات امنیتی زیادی از جمله دزدان دریایی سومالی روبرو بوده، ‏خطوط لوله‌ای برای دور زدن آن نیز ساخته شده که خط لوله شرقی-غربی عربستان و خط لوله ‏سودان از جمله آنهاست.‏

💢واقعه صبح پنجشنبه و اعلام وزیر نفت عربستان مبنی بر توقف استفاده از این تنگه، بلافاصله ۱ دلار ‏بر قیمت نفت افزود و قیمت برنت را به بالای ۷۵ دلار و سبد اوپک را به مرزهای ۷۲/۵ دلار رساند. ‏براسا براورد تحلیل‌گران در رویترز، بلومبرگ و هلنیک شیپمنت، در صورت تداوم این وضعیت قیمت ‏نفت از این نیز بالاتر خواهد رفت و از سوی دیگر زمینه دخالت فرامنطقه‌ای در مناقشات یمن را ‏فراهم می‌کند. ‏

💢پیش از این نیروهای دولت سرنگون شده یمن با حمایت نیروهای ائتلاف عربستان و امارات عملیاتی ‏گسترده برای تصرف بندر الحدیده و تسلط بر باب‌المندب را آغاز کرده بودند اما در ماه ژوئن ‌‏(خردادماه) این عملیات در نهایت با رسیدن به فرودگاه بین‌المللی این شهر متوقف شد و پیشروی ‏بیشتری نداشت. اکنون برآورد می‌شود در صورت بروز مشکل در تأمین سوخت موردنیاز اروپا، ‏آمریکا و مصر، این کشورها نیز برای امن شدن این آب‌راه وارد عمل شوند. ‏

💢آنچه دست‌بالای تسلط بر این تنگه محسوب می‌شود، تسلط حوثی‌ها بر بخش نزدیک به مسیر اصلی ‏تنگه است. باتوجه به اینکه بخش شرقی این آب‌راه در باریکه اسکندر قابل تردد کشتی‌های بزرگ ‏نیست و سواحل جیبوتی نیز با مشکلات امنیتی و همچنین عمق آب برای عبور نفتکش‌ها و ‏کشتی‌های باری سنگین هستند، مسیر دریایی اصلی در نزدیکی مناطق تحت تسلط حوثی‌هاست و ‏به سادگی با موشک‌های نه‌چندان پیشرفته می‌توانند امنیت تردد در این مسیر را با چالش روبرو ‏کنند. ‏

💢از سوی دیگر، براساس اعلام‌های خبری، حوثی‌ها هنوز اقدام به بستن یا ناامن کردن کل این تنگه ‏نکرده‌اند و فقط تهدیدهایی علیه نفتکش‌های عربستان سعودی رخ داده است. در همین‌حال، آرامکو، ‏شرکت ملی نفت عربستان، مدعی‌ست آسیب جدی از حملات حوثی‌ها به نفتکش‌هایش وارد نشده و ‏پوشش هوایی ائتلاف توانسته حملات را متوقف کند با این وجود تصمیم به توقف تردد تمام انواع ‏نفتکش‌های خود از این مسیر را متوقف کرده و هیچ گزارشی درباره پر یا خالی بودن این دو نفتکش ‏طویل (‏VLCC‏) منتشر نشده است. ‏

💢توقف خودخواسته عبور از این تنگه از سوی ریاض، باتوجه به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از نفت ‏عبوری از باب‌المندب را در اختیار دارد، بیش از تهدید امنیتی شبیه به استمداد ‏...

🔻🔺متن کامل در:
http://naftkhabar.ir/?p=37438

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics