چرا قطر در مقابل خواسته‌های چهار کشور عربی کوتاه نیامد؟.. بخش دوم

چرا قطر در مقابل خواسته‌های چهار کشور عربی کوتاه نیامد؟

بخش دوم

از سوی دیگر گزینه نظامی هم علیه این کشور با وجود حضور نظام آمریکا در قطر و نیز حضور نظامی ترکیه در این کشور بعید به نظر می رسد و تنها گزینه و اهرم فشار عربستان و متحدینش به فشارهای اقتصادی علیه این کشور و نیز شرکای تجاری این کشور محدود خواهد شد و در این ارستا قطر با درک این شرایط سعی دارد که دایره مخالفان طرح محاصره اقتصادی علیه این کشور را بیشتر کند و این کار را با تحرکات دیپلماتیک شروع کرده و در عین حال پرونده گفت وگو با این کشورها را باز گذاشته تا ضمن حفظ مواضع خود و عدم امتیاز دهی چشمگیر به طرف مقابل بازی طرف مقابل را به هم بزند چرا که می داند هرگونه امتیاز دهی در شرایط فعلی به طرف مقابل به معنی اعطای امتیاز های چشم گیری در آینده است چرا که این کشورها به این حد راضی نخواهند شد و گام به گام و به تدریج خواسته‌های خود را به پیش خواهند برد.

و

شاید اصل ماجرا چیز دیگری باشد شاید قطری‌ها دریافتند که برنامه اصلی عربستان و متحدینش علیه این کشور آنچه نیست که که در ظاهر عنوان کرده‌اند و هدف ‌آن‌ها فراتر از این امر یعنی هدف گرفتن اصل حاکمیت این کشور و تغیر حاکمیت است و به همین دلیل دوحه با آگاهی از این امر و نیز با تاکید بر اینکه این خواسته ها استقلال و حاکمیت سیاسی این کشور را زیر سوال می‌برد از همان ابتدا مخالفت کرد، موضوعی که شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان نیز بر این مسئله تاکید کرد و گفت که درباره موضوعاتی که استقلال این کشور را به بازی بگیرد وارد گفت‌وگو نخواهند شد.

با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که گرچه فشارها و تحریم‌های اقتصادی دوحه را با مشکلاتی مواجه کرده، ولی این اهرم‌های فشار بر خلاف تصور عربستان و متحدینش اولا در آن سطحی نیست که دوحه را به تسلیم وادار کند و ثانیا موضع کشورهای غربی علیه این کشور نیز چندان سختگیرانه و شدید به نظر نمی‌رسد که دوحه را در تنگنا قرار دهد و قطر با علم و آگاهی به این موضوع و ضعف عربستان در پیشبرد پرونده‌های منطقه بر موضع خود اصرار دارد و حاضر نیست از خواسته‌های خود کوتاه بیاید.

ثالثا عربستان هم در همراه کردن افکار عمومی داخلی و منطقه‌ای برای تحمیل فشارهای اقتصادی علیه قطر ناکام مانده است و نتوانسته به جز چند کشور دیگر کشورها را در این راه با خود همراه کند و هم نتوانسته رضایت کشورهای اروپایی و غربی را جلب کند چرا که کشورهای غربی اعتقاد دارند که سیاست‌های ریاض، نتیجه عکس داده و بر خلاف تصور اینها نه تنها قطر عقب نشینی نکرده بلکه دوحه را به تهران نزدیک کرده است.

یادداشت از حسن رستمی

بخش اول در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics