«لودیسم» ایرانی

«لودیسم» ایرانی

*️⃣ند لود، نام سرکرده جنبش لودیسم است که در اواخر قرن هجدهم در انگلستان کارگران و بیکاران را تهییج می‌کرد تا به کارخانه‌ها حمله کنند و ماشین‌آلات را به مثابه عامل بدبختی‌شان در هم بشکنند.

*️⃣در تاریخ ایران، اولین مقاومت سازماندهی شده در برابر تغییرات تکنولوژیک مربوط به ماشین دودی در عصر ناصری است. پس از افتتاح تراموای تهران- ری، چارواداران که خر، استر و یابو برای مسافرت در این مسیر کرایه می‌دادند، به این قطار دودی حمله کردند و واگن‌های آن را از کار انداختند. در مدت کوتاهی این شرکت بلژیکی ورشکست شد و تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

*️⃣به‌نظر می‌رسد جنبش لودیسم درقرن بیست‌ویکم یک بار دیگر در ایران به منصه ظهور رسیده است. همراه با ظهور نرم‌افزارهای حمل‌و‌نقل شهری و کاهش هزینه تمام شده برای مسافران، بسیاری از تاکسیرانان سنتی با برگزاری تظاهرات در مقابل مجلس خواستار برخورد مسوولان با تداوم فعالیت این استارت‌آپ‌های جدید شدند و حتی موسسان این نرم‌افزار را به عاملان دولت‌های بیگانه نسبت دادند.

*️⃣هرچند ورود فن‌آوری روز بسیاری از مردم و مسوولان را مشعوف می‌نماید، ولی همچنان بین بنگاه‌های اقتصادی بازندگان بزرگی دارد که قادرند از طریق لابی در دستگاه‌های سیاست‌گذار از طرق مختلف، دسترسی مردم به این تکنولوژی را ممنوع یا پرهزینه سازند.

متن کامل در لینک زیر👇👇
https://t.me/irgeopolitics/3718

ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics